۲ مرداد ۱۳۸۸

بالا كشيدن نفر دوم از كارگاه

6-7 بالا كشيدن نفر دوم از كارگاه

زمانيكه نفر دوم گروه خيلي خسته يا اينكه پس از يك پاندولي توان صعود نداشته باشد، اين دستگاه ميتواند براي پيشروي او مفيد باشد.

شيب ديواره، محل استقرار شخص، سختي طناب در هنگام گذر از كارابين و اهميت كمك عناصري مي باشد كه ارجعيت اين سيستم را نسبت به بقيه سيستم ها نشان مي دهد.


6-7-1 كشش قورباغه اي

به خاطر حالتي كه شخص در اين تمرين به خود مي گيرد(به حالت قورباغه) به اين اسم ناميده مي شود.

اين تكنيك تاكيد بر كشيد شدن به سمت بالا دارد درحاليكه بوسيله پاها روي طناب حمايتي متصل به اتوبلوك و بسته شده به صندلي هل داده مي شود. (در اين حالت طناب حمايتي با يك گره براي مثال گره قلب به كارگاه متصل مي شود. در اين روش كشش شخص حاضر در كارگاه بالا بر روي طاقچه ايستاده و با يك بار نشستن گره اتوبلوك را پائين ميبرد و پس از بلند شدن گره قفل شده و طناب را با خود به بالا مي كشد. در اين حالت سر گروه با در دست داشتن طناب اصلي، طناب خلاص شده را از گره قلب عبور مي دهد تا شخص به پائين باز نگردد.)



اتوبلوك را بوسيله حركت پاها به طرف بالا مي بريم. در هر بالا كشيدن پاها پيچ و خم روي گره قلب بازيافت مي شود.

فلش بالا: گره قلب
فلش پائين: اتوبلوك متصل به صندلي

6-7-2 موفلاژ

اين تكنيكها مستقيما” از تكنيكهاي نجات بر روي يخ گرفته شده است. اصول كم كردن سرعت موفلاژها در صخره و يخ مانند يكديگر ميباشد.

A گره قلب متصل به كارگاه (گره گارداك)

B گره دم گاوي با كارابين

C گره اتوبلوك كه با حلقه طناب ساخته شده است

1) در سطح كارگاه، اگر طناب از گره قلبي عبور نكرده باشد، يك اتوبلوك بزنيد. A

2) جاگذاري اتوبلوك (يا بوسيله شانت يا گيره اتوبلوك) روي طناب (نفر) دوم انجام ميگيرد. C

3) از آنجا طناب حمايت راهنما متصل به كارگاه (بوسيله خود حمايت) را عبور داده و يك قلاب (گره گاوي) بزنيد، در آنجا يك كارابين هم ببنديد. B

4) طناب حمايت (نفر) دوم را از كارابين B عبور دهيد و عمل كشيدن را براي شخص دوم انجام دهيد.

تذكر:
عمليات موفلاژ دقيقا“ مانند نجات از شكاف فلاشنذوك است با اين تفاوت كه در فلاشنذوك ما براي مركب كردن قرقره ها از طنابچه و گره اتوبلوك استفاده كرديم ولي براي مركب كردن قرقره در موفلاژ تنها از يك طناب انفرادي استفاده ميكنيم.
در فلاشنذوك با هر بار مركب كردن ضمن آنكه نيرو نصب مي شود طول كشش نيز نصف مي شود ولي در موفلاژ علاوه بر آنكه نيرو نصف مي شود طول كشش تغيير نمي كند و مي توان با هر بار كشش نفر را در مسافتي بيشتر بالا آورد.
دومين مزيت موفلاژ به فلاشنذوك در اين است كه عمليات فلاشنذوك در هنگام مركب كردن قرقره ها جهت كشش به چپ و راست تغيير مي كند ولي در موفلاژ جهت كشش هميشه ثابت است.

هیچ نظری موجود نیست: