۱۰ مرداد ۱۳۸۶

داستان غم انگيز يك شرپا

داستان غم انگيز يك شرپا

در روز 20 جولاي 2007 و در كنار اخبار صعود به كي دو خبري غم انگيز از كمپ اصلي اين كوه به جهان مخابره شد. نيما نورو شرپاي 33 ساله اهل روستاي تامي در سولوخمبوي نپال كه به همراه كوه نوردان نپالي در حال صعود به سمت قله بود در نزديك محلي به نام باتل نك بر اثر لغزيدن و در تاريكي هوا سقوط كرد. ديگر شرپاي همراه نيما و همينطور يك كوه نورد ايتاليايي تمامي سعي خود را براي گرفتن وي صورت دادند، اما ديگر دير شده بود و نيما صدها متر صخره هاي جبهه جنوبي را به سمت ابديت طي نمود تا براي هميشه در كي دو آرام گيرد.

باتل نك

بخش دشوار مسير كي دو كه در ارتفاع 8300 متري و سر راه مسيرهاي آبروزي و سزن قرار دارد گذرگاهي است تاريخي كه تاكنون شاهد پيروزي ها و شكستهاي بسياري براي صعودكنندگان كوه كوهها بوده.

يخي سخت با شيبي به تندي 80 تا 90 درجه در سرما و باد شديد ارتفاع، براستي تواني بالا و مبارزه اي هيجان انگيز را طلب مي كند. بدون كمترين اغراق مي توان گفت بيشترين كشته هاي اين كوه در اين محل و يا نزديكي هاي آن بوقوع پیوسته.

نيما كمپ آخر را در نيمه هاي شب و درست چندين ساعت پيش از نخستين فاتحان كوه در آن روز ترك نمود. هدف وي و همراهانش نصب طناب ثابت در مسير صعود قله بود.

هوا تاريك بود و مسير همچون تمامي روزهاي گذشته كه به سختي در آن بار حمل كرده بود دشوار مي نمود.

نيوس مرو از صعود كنندگان كي دو در سال 2006 مي گويد: كوه نوردان بايد به شكل كامل از توانمندي خود مطلع باشند. آنها نياز به تمركز افكارشان بر صعود خود دارند. آنها نياز به ديدن آنچه در پيش رويشان است دارند و نبايد حواسشان نسبت به اطراف نيز منحرف شود.

براي نيما هم اين شرايط وجود داشت. وي پيشروي كوه نوردان به سمت قله بود و اين امر برايش مي توانست انعام شايسته اي را به همراه داشته باشد.


پيروزي بر كوهها

شرپاي 33 ساله و جوان نپالي براي رسيدن به مقام سرداري پله هاي ترقي را به سرعت طي نمود. در كي دو او سردار تيم كره اي ها بود و دو شرپاي ديگر نيز زير دستش فعاليت مي كردند. او در بهار 2006 نيز از مسير شمالي اورست با اين تيم كره اي به قله رسيده بود.

در واقع نيما نخستين بار اورست را در سال 2002 به همراه تيمي از سوئيس فتح كرده بود و پس از آن نيز در سال 2004 با تيمي از اسپانيا، 2005 با تيم نروژ، 2006 با كره و 2007 با تيمي جوان از كشورهاي چك و اسلواكي صعود كرده بود.

نيما داراي همسري همسن خود به نام داوا لامو و دو فرزند دختر و پسر بود. دختر وي نيما لاكي 5 سال و پسرش مينگمار تمبا 7 سال سن دارند. ضمن آنكه وي از مادر 55 ساله خود آنگ پاسي نيز نگهداري مي كرد و هزينه هاي تحصيل برادر زاده خود لاكپا تنسي را كه در كاتماند مشغول تحصيل بود پرداخت مي نمود.

اما حق بيمه دريافتي براي خانواده نيما تنها 7500 دلاري است شركتهاي بيمه گذار براي كوه نوردان عازم پاكستان ثبت مي نمايند. در واقع اين مبلغ حدود 200،000 روپيه كمتر از آن چيزي است كه به عنوان غرامت در نپال و تبت به كوه نوردان پرداخت مي شود.

گرچه شايد ديگر نياز به كسر مبلغي براي سوزاندن جسد نيما نباشد! اما اين پول تنها كفاف چند سال اين خانواده فقير را مي دهد و بازهم چشمان آنها بايد به دستان برادر نيما داوا جانگبوي 22 ساله باشد كه او هم بعنوان باربر ارتفاعات فعاليت مي كند.

كوه قاتل

كي دو هر سال جانهايي را طلب مي كند، همه كوه نورداني هم كه پاي بر اين كوه مي گذارند از اين امر مطلعند، اما آنچه به آن واقف نيستند اين اصل است كه ممكن است آن فرد خودشان باشند. اين بارهم سايه سياه كوه بر سر نيما نورو قرار گرفت.

زندگينامه نيما نورو شرپا

متولد 18 جون 1974

تاريخ مرگ 20 جولاي 2007

سابقه كوه نوردي

بهار 1998 اورست به همراه تيمي از انگلستان صعود تا ارتفاع 8000 متر

پائيز 1998 چوآيو به همراه تيمي از آلمان صعود تا ارتفاع 7000 متر

بهار 1999 چوآيو به همراه تيمي از روسيه صعود تا ارتفاع 7000 متر

پائيز 2000 قله تيليچو به همراه تيمي از سنگاپور

بهار 2002 قله اورست به همراه تيمي از سوئيس

بهار 2003 اورست از مسير شمالي به همراه تيمي از فرانسه صعود تا پله دوم

پائيز 2003 قله چوآيو به همراه فرانسويها

بهار 2004 قله اورست به همراه تيمي از اسپانيا

پائيز 2004 قله بارونچه به همراه تيمي از فرانسه

بهار 2005 قله اورست به همراه تيمي از نروژ از جبهه شمالي

پائيز 2005 قله بارونچه به همراه تيمي از فرانسه

بهار 2006 قله اورست به همراه تيمي از كره از مسير شمالي

پائيز 2006 قله شيشاپانگما به همراه تيمي از ژاپن

بهار 2007 قله اورست به همراه تيمي از كشورهاي چك و اسلواكي

تابستان 2007 كي دو به همراه تيمي از كره ..........

منبع:

http://mounteverest.net/news.php?news=16321

هیچ نظری موجود نیست: