۲۷ مرداد ۱۳۸۶

پارک ملی یا پارک جنگلی


پارک ملی یا پارک جنگلی
در حاليكه روزنامه همشهري براساس گزارش مؤسسه توسعه پايدار مناطق طبيعي، آمار صعود كوهنوردان خارجي به كوه دماوند را در قياس با 300 هزارصعود سالانه به قله‌هاي فوجي ياماي ژاپن و 100 هزار صعود به كليمانجارو در تانزانيا، بيش از سه هزار صعود كننده و بسيار كمتر از آمار ديگر قلل عنوان مي كند، حميد باقرپور؛ مسئول كمپ جبهه جنوبي دماوند كه از سوي فدراسيون كوهنوردي چندسالي است در اين كوه مشغول ارائه خدمات به كوه‌نوردان است، اين آمار را كاملا غلط مي‌داند.
باقرپور مي‌گويد:« دماوند در سال جاري كمترين ميزان بازديد كننده خارجي را به خود ديده است.»
وي، اين آمار را براي فصل صعود 1386 از مسير عادي صعود دماوند يعني جبهه جنوبي حدود 120 نفر پيش بيني ‌مي‌كند و معتقد است اين آمار در قياس با سال گذشته كه تنها حدود 150 كوهنورد و جهانگرد خارجي از دماوند بازديد كردند، تفاوت زيادي نخواهد داشت و بي شك كمتر نيز خواهد بود؛ ضمن آنكه عمده اين افراد؛ اعضاي سفارتهاي خارجي در ايران هستند.
البته وي از ميزان بازديد كنندگان خارجي از ساير جبهه‌ها اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و اين آمار را تنها مربوط به جبهه جنوبي مي‌داند.
وي معتقد است اكثر شركت‌هاي خدمات‌رساني به كوهنوردان، تورهاي خود را از مسير شمالي از مبدا دهكده ناندل راهي قله مي‌كنند تا به اين نحو از پرداخت اجاره صعود از مسير جنوبي كه مبلغ 50 دلار از سوي فدراسيون كوهنوردي وضع شده؛ اجتناب كنند.
فدراسيون كوهنوردي اين مبلغ را براي پاكسازي جبهه جنوبي و ارائه خدمات به كوهنوردان دريافت مي‌كند. با اين حال با حضور در مسير صعود دماوند از جبهه جنوبي مي‌توان به خوبي در تمامي طول راه شاهد انبوهي از زباله‌ها بود كه از سوي كوه‌نوردان به جاي نهاده مي‌شود.
آنها بدون توجه به مسائل زيست محيطي پسمانده‌هاي غذايي خود را در كوه رها كرده و راهي پائين مي‌شوند.
باقرپور، مسئول كمپ دماوند عنوان كرد:« در دو سال گذشته با تغيير ساختار حمل زباله‌ها از تجمع آن در اطراف پناهگاه جلوگيري كرده‌ايم و در طول هفته نيز با اعزام افراد به مسير گوسفندسرا تا بارگاه سوم و همچنين بارگاه سوم تا قله دماوند؛ اقدام به جمع آوري زباله ها مي‌كنيم، اما متاسفانه كوهنوردان بدون توجه به اين اقدامات زباله‌هاي بيشتري را در مسير رها مي‌كنند.»
عمده زباله‌هاي مسير ظروف يكبار مصرف، ظروف آب معدني و نوشابه و قوطي‌هاي نوشابه و مايعات انرژي‌زا و همين‌طور پوسته شكلات و آب نبات است. همچنين در حاشيه بارگاه سوم (پناهگاه جنوبي در ارتفاع چهار هزار متري) نيز مي‌توان انواع قوطي‌هاي كمپوت و كنسرو و نايلون‌هاي رها شده را مشاهده كرد. گرچه گروهي نيز با جمع‌آوري زباله‌هاي خود آنها را در كنار كمپ رها كرده و به پائين بازمي‌گردند. از ديگر آلودگي‌ها مسير دماوند همچنين مي‌توان به نوشتن يادگاري در طول مسير و بخصوص بر فراز قله دماوند اشاره كرد. اين امر بويژه در صعودهاي گروهي بيشتر نمايان است، نصب تابلوهاي يادبود، پرچم‌هاي گروهها و يادگاري‌هاي كشته‌شدگان دماوند از ديگر اعمالي است كه كوه‌نوردان با توصل به آن چهره اين كوه را دگرگون ساخته‌اند.
جيره بندي بنزين وسهم صعودهاي دماوند
باقر پور، مسئول كمپ دماوند با اشاره به سهميه بندي بنزين عنوان كرد:« گرچه در سال جاري ميزان صعود ميان هفته به كوه دماوند كاهش يافته اما همچنان در پايان هفته ها و همينطور ساير تعطيلات رسمي مي شود شاهد هجوم كوهپيمايان ايراني به دماوند بود.»
وي، آمار چادرهاي نصب شده در حاشيه پناهگاه بارگاه سوم را در روز پنج شنبه18 مرداد 273 تخته بر شمرد و عنوان كرد به‌دليل مصادف شدن مبعث پيامبر اكرم در روز شنبه، در طي اين سه روز بيش از سه هزار كوه نورد از جبهه جنوبي به قله صعود كردند و اين به معناي زباله‌هاي افزونتر بر دامن سپيد دماوند است.
درنهايت باقرپور با اشاره به شكايت شوراي شهر رينه نسبت به دريافت 50 دلار حق صعود كوهنوردان خارجي و جمع آوري پايگاه فدراسيون كوه نوردي در محل گوسفند سراي جبهه جنوبي توسط نيروي انتظامي عنوان كرد:« كافي است براي يك هفته از جمع كردن زباله هاي مسير و اطراف پناهگاه خود داري نمائيم آنگاه به جاي پارك ملي بايد كلمه پارك جنگلي را براي اين منطقه به كار بريم.»
وي همچنين با گله‌مندي از مسئولان فدراسيون كوه‌نوردي بدليل بي‌توجهي و عدم پيگيري اين معضل، آينده گردشگري كوه دماوند را مبهم توصيف كرد

هیچ نظری موجود نیست: