۱۵ شهریور ۱۳۸۶

گراند اسلم ماجراجويي


فاتحان سه قطب

علاوه بر قطبهاي شمال و جنوب، اورست را به عنوان قطب سوم كره زمين مي شناسند.

تا كنون تنها 14 انسان موفق به اين پيمايش هر سه قطب شده اند و افراد زيادي نيز از جمله راينولد مسنر كوه نورد برجسته ايتاليايي در رسيدن به اين هدف ناكام مانده اند (مسنر موفق به پيمايش كامل قطب شمال نشد).

پيمايش قطبهاي شمال و جنوب و صعود به اورست هر يك نيازمند هزينه اي گزاف به اضافه تشكيل گروههاي مجزا براي رسيدن به اين اهداف است. رسيدن به اوج و مركز سه قطب بعنوان ركورد محسوب نمي شود، بلكه ارضاء كننده حس برتري طلبي انسانها و رسيدن به رويايي ماجراجويانه است.

نخستين بار يك كوه نورد كره اي بنام يانگ هو هئو بود كه توانست تا سال 1994 مسير قطبهاي شما و جنوب را پيموده و به بلنداي اورست دست يابد. ضمن آنكه در همان سال يك نروژي به نام ارلينگ كاگ و يك ژاپني بنام سوزومو ناكامورا توانستند در پي كوه نورد كره اي به اين موفقيت دست يابند.

در سال 2002 يك زن سوئدي بنام تينا جوگرين به اين موفقيت دست يافت و در سال 2006 يك زن نروژي بنام سليون اسكوك نام خود را به ثبت رساند.

از ميان 14 انساني كه در اين رده بندي نام خود را به ثبت رسانده اند تنها يك فرانسوي به نام آنتوني چودنس موفق شده هر دو قطب شمال و جنوب را با اسكي طي نموده و اورست را نيز بدون بهره گيري از كپسول اكسيژن مصنوعي فتح نمايد (متاسفانه وي در سال 2003 در شيشاپانگما كشته شد).

گرچه در ميان اين افراد كس ديگري بدون اكسيژن اورست را صعود ننوده، اما مي توان به اشخاصي برخورد كه آنها هم با كمك اسكي قطب شمال و جنوب را پيموده اند.

همچنين دو پيماينده ديگر قطبين كه قصد صعود اورست را داشتند تا در اين جمع قرار گيرند پيش از دستيابي به قله اين كوه ناپديد شدند و بدين شكل نسبت كشته شدگان سه قطب به فاتحان آن حدود 15% ثبت شده، ضمن آنكه در پيمايش قطب شمال و جنوب نسبت به اورست مي توان به اين واقعيت رسيد كه قطبين مغناطيسي بيشتر دشوار است تا كاري ريسكي مانند صعود اورست.

گراند اسلم ماجراجويي

علاوه بر پيمايش دو قطب گروهي از كوه نوردان اقدام به صعود بلندترين قلل 7 قاره مي نمايند كه به اين موفقيت گراند اسلم ماجراجويي مي گويند. گرچه بجز صعود اورست، فتح ساير قلل مرتفع قاره ها كمتر ريسك پذيري دارد و فاتحان گراند اسلم ماجراجويي بجز سه قطب تنها نياز به زمانهاي طولاني براي پرواز با هواپيما دارند، پس بهتر است گراند اسلم ماجراجويي را به كاري اطلاق كرد كه كوه نورد كره اي پارك يانگ سيك موفق به انجام آن شد، يعني فتح 14 قله 8000 متري در كنار پيمايش دو قطب و صعود به 7 قله مرتفع قاره هاي جهان. در اين بين اورست در هر 3 مكان اين رده بندي ها قرار مي گيرد(اورست يكي از 3 قطب زمين است، بلندترين قله در ميان 14 كوه 8000 متري است و به عنوان بلندترين كوه قاره آسيا جزو 7 قله مي باشد).

اكنون تنها پارك كره اي توانسته به اين موفقيت دست يابد، با اين حال با توجه به صعود با كمك كپسول اكسيژن مصنوعي توسط پارك كره اي علاقمندان گراند اسلم ماجراجويي منتظرند تا آخرين حد موفقيت در اين امر يعني فاتح بدون اكسيژن 14 قله 8000 متري را از ميان برترين كوه نوردان دنيا برگزينند.

شايد نخستين كانديد اين كار بزرگ ايوان والروي اكوادوري باشد، كسي كه توانسته بدون كمك كپسول اكسيژن به 13 قله 8000 متري صعود كند (وي تنها دائولاگيري را در پيش دارد)، و قصد دارد به سراغ پيمايش قطبها رود.

منبع

http://www.mounteverest.net/news.php?news=16470

آمار فاتحان گراند اسلم ماجراجويي و پيماينده هاي قطبين

هیچ نظری موجود نیست: