۳ مهر ۱۳۸۶

آلن هینکس


آلن هینکس Alan Hinks

وی در 26 آوریل 1954 در شمال یورکشای به دنیا آمد. او که یک معلم بازنشسته جغرافیا در یورکشایر بود، تنها کوهنورد انگلیسی است که داستان صعود به همه 14 قله 8000 متری را جدی گرفت و موفق شد در مدت 18 سال تمامی آنها را فتح نماید. برای این امر آلن در 28 هیئت به هیمالیا رفت و بیش از 47 مایل دنیای عمودی کوهها را پیمود وی در 30 می 2005 زمانیکه به یک متری قله کانچن چونگا رسید نام خود را بعنوان سیزدهمین مرد فاتح قلل 8000 متری به ثبت رساند.

آلن هینکس در سال 1975 توانست ضمن کسب بالاترین مدرک کوهنوردی در انگلستان بعنوان رئیس معتبرترین باشگاه کوهنوردی یورکشایر به فعالیت بپردازد. وی در سال 1984 یعنی در 30 سالگی صعود به قلل آلپ را با فتح مون بلان و ماترهورن آغاز کرد و سه سال بعد نخستین فتح هیمالیایی خود را با صعود شیشاپانگما رغم زد. یک سال بعد او ماناسلو را صعود نمود و در سال 1990 به چوآیو رفت.

در مورد صعود چوآیو هیچگونه تاییدیه رسمیی وجود ندارد و بسیاری از سایتها از جمله AdventureStats معتقدند وی می باید آنرا مجددا صعود نماید، در روز صعود قله چوآیو علاوه بر آلن هینکس بنیو شامو، رویر، والت و دیتری کوهنوردان فرانسوی و کوهنورد چک راکونسای حضور داشتند. آنها در مه و بوران به قله شمال غرب چوآیو و ابتدای فلات قله رسیدند. دیتری و والت در بازگشت به کاتماندو عنوان نمودند آنها از ابتدای فلات قله بخاطر خرابی هوا به پائین بازگشتند. اما آلن عنوان نمود پس از جدا شدن از سایرین به مدت 1 ساعت وی به تنهایی در هوای خراب به پیشروی ادامه داد و توانست قله را بیابد، وی همچنین می گوید:" از آنجایی که قله بسیار پهناور است و نمی توان نقطه ای را به عنوان قله اصلی در نظر گرفت و همینطور بخاطر هوای خراب موفق به عکاسی نشدم".

او سال بعد برودپیک را نیز فتح کرد و پس از آن سه بار به کی 2 رفت تا سرانجام در سال 1995 قله این کوه را صعود نمود. وی در این سال عضو تیمی از کوهنوردان بریتانیا بود که بر اثر واقعه جت استریم 6 تن از آنها از جمله آلیسون هرگریوز جان باختند.

یکسال بعد او در بهار اورست و در تابستان گاشربرومها را صعود کرد.

در سال 97 ابتدا لوتسه را فتح نمود و سپس به پاکستان رفت ولی تلاشش بر روی نانگاپاربات ناکام ماند. در واقع تلاش سال 97 هیچگاه از خاطر آلن نمی رود. در نانگاپاربات خوردن چاپاتی آلن را به یکی از خنده دارترین سوژه های کوهنوردی بدل نمود، زیرا آرد چاپاتی موجب ایجاد عطسه های شدید در وی شد و کارش در کوه به امداد و نجات کشیده شد. او یکسال بعد مجددا برای صعود نانگاپاربات به این کوه بازگشت و این کوه را صعود نمود. در سال 99 آلن هینکس ماکالو را صعود نمود و سال 2000 داستان کانچن چونگای وی آغاز شد. در واقع صعود سال 2005 چهارمین تلاش وی برای فتح کانچن چونگا محسوب می شد و او سه بار بخاطر شرایط نامناسب هوا، وضعیت جسمانی بد و برف عمیق از صعود قله باز مانده بود. در چهارمین تلاش نیز آلن از ایستادن بر روی قله صرف نظر نمود و تنها تا 1 متری آن پیش رفت و بسان نخستین فاتحان انگلیسی کانچن چونگا جایگاه خدایان را لمس نکرد. خود آلن معتقد است:"کانچن چونگا برای او سرسختترین قله 8000 متری دنیا به شمار می رفت". وی می گوید: "این کوه تنها 8000 متریی بود که برای جشن گرفتن بر روی آن توقف ننمودم و حتی تا زمان بازگشت به کمپ اصلی خود را در امان نمی دیدم".

آلن همچنین در سال 2002 توانست بر آناپورنا غلبه نماید، این صعود پایانی بود بر 30 سال ناکامی بریتانیائیها در غلبه بر این کوه سترگ. وی در وصف این کوه می گوید: "این کوه عظیم الجثه دارای برجهای مخوفی است که برای فرو ریختن هیچ نیازی به اشاره ندارند. هدف من صعود و فتح آن با کمترین درصد ریسک بود. من هیچگاه برای مردن به کوه نمی روم، هدفم زندگی است و برای سلامتی کوهنوردی می کنم، نه مرگ".

وی در سال 2004 نیز دائولاگیری را صعود کرد ، تا صعود 2005 کانچن چونگا پایانی باشد بر فتوحات 8000 متریش.

اما برای آلن فتح هر 8000 متریی مراسم خاصی داشت. وی با رسیدن به فراز هر یک از این قلل عکسی از دخترش فیونا (فیونا نام قله ای است در قرقیزستان) و نوه خود جی را بعنوان پرچم خانوادگیش به اهتزاز در می آورد و پس از هر صعودی جشن کوچک خود را در کمپ اصلی ضمن تماس با فیونا با خوردن چای، تخم مرغ و چیپس به همراه چاپاتی (نان محلی شرپاها) بر پا می کرد. آلن در کوهنوردی انگلستان به فردی محتاط شهره بود، وی را کسی می دانستند که قدر زندگی را در مقابل ارزش صعود یک کوه به خوبی می دانست.

وی می گوید:" پس از فتح 8000 متریها، اینک احساس آزادی می کنم، من باز به زندگی برگشته ام، آنجا پر از خطرات آشکار و پنهان بود و مرگ همیشه در انتظارمان".

آلن هینکس در دوران کوهنوردی خود بعنوان یک عکاس، فیلمبردار و نویسنده ای قابل برای مجله Trail فعالیت می نمود. ضمن آنکه وی از تست کننده های لوازم کوهنوردی برای شرکت برگهاوس به شمار می رود و البته این شرکت پشتیبان نخست آلن در صعودهایش بود.


لیست شماری از صعودهای آلن هینکس به قلل 8000 متری:

1987 شیشاپانگما

1988 ماناسلو

1990 چوآیو

1991 برودپیک

1993 کی 2 – ناموفق

1994 کی 2 - ناموفق

1995 کی 2

1996 اورست - وی طی این صعود در فیلمی مستند تحت عنوان هیجان صعود شرکت نمود.

1996 گاشربروم I

1996 گاشربروم II

1997 لوتسه

1997 نانگا پاربات – بخاطر بیماری شدید به پائین بازگشت

1998 نانگا پاربات

1999 ماکالو

2000 کانچن چونگا – زمانیکه بخاطر خرابی هوا به کمپ اصلی باز می گشت دچار شکستگی بازو گردید.

2002 آناپورنا

2003 کانچن چونگا - ناموفق

2004 دائولاگیری

2005 کانچن چونگا

منابع:

http://www.bbc.co.uk

http://www.8000metres.com

http://www.yorkshiretoday.co.uk

http://www.guardian.co.uk

http://www.wateraidmunrochallenge.org.uk

http://atschool.eduweb.co.uk

http://www.mounteverest.net

http://www.k2news.com

http://www.climbonline.co.uk

http://everestnews.com


هیچ نظری موجود نیست: