۳ مهر ۱۳۸۶

ایران زمین


ایران زمین

کشور ایران در جنوب غرب آسیا واقع شده است و شانزدهمین کشور بزرگ جهان به شمار می رود. ایران در نیمکره شمالی، نیمکره شرقی در قاره آسیا و در قسمت غربی فلات ایران* واقع شده است. نصف النهار 5 44 شرقی از غربی ترین نقطه ایران و نصف النهار 18 63 شرقی از شرقی ترین نقطه ایران عبور می کند. همچنین مدار 3 25 شمالی از جنوبی ترین نقطه ایران و مدار 47 39 شمالی از شمالی ترین نقطه این کشور می گذرد. بنابراین همه ی خاک آن در منطقه ی معتدل شمالی، جنوب غربی آسیا و در خاورمیانه جای دارد. مساحت ایران امروز 1.648.195 کیلومتر مربع بوده در حدود دو سوم فلات ایران و یک بیست و پنجم آسیا را اشغال می کند.

نام ایران در پارسی باستان ائیریانا به معنای سرزمین آریائیان است ولی امروزه بیشتر کشورها به نام بومی اش آنرا ایران می خوانند. ایران از شرق با افغانستان و پاکستان؛ از شمال با ترکمنستان، در بخش میانی شمال با دریای خزر، در شمال غربی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ در غرب با ترکیه و عراق؛ و سرانجام در جنوب با آبهای نیلگون خلیج فارس و دریای عمان همسایه است.

بیش از نیمی از خاک ایران با کوه های بلند پوشیده شده است، که بیشتر آن ها توسط دو رشته کوه البرز و زاگرس تقسیم شده اند و سایر کوههای ایران در بخش ممتد مرکزی، خراسان، کرمان، نوار مرزی آذربایجان، کردستان و لرستان کشیده شده و برخی قلل نیز به شکل منفرد قرار گرفته اند. برابر با یک چهارم خاک ایران بیابان است و 7.7% از زمین آن پوشیده از جنگل های سبز و خرم است. دماوند با بلندای 5.671 متر، بلندترین ستیغ در رشته کوه البرز و همه خاک ایران بوده و جایگاه ویژه ای در فرهنگ، ادبیات و هنر ایرانیان دارد.

تهران، پایتخت ایران، در جنوب رشته کوه البرز جای دارد. دریای مازندران در شمال ایران با مساحت 438.400 کیلومتر مربع و بزرگ ترین دریاچه ی کره زمین است.

سرانجام، خلیج همیشه پارس در جنوب ایران از راه تنگه ی هرمز به آب های آزاد وصل شده است و ارزش بسیاری از دیدگاه استراتژیکی دارد و پهنه ی آن تا تنگه ی هرمز 232.850 کیلومتر مربع است. خلیج فارس از اروند رود تا دهانه ی تنگه ی هرمز با فرا گرفتن کناره ی جنوب غربی ایران امتداد می یابد.

مردم ایران

ایران از ملیتهای زیادی از جمله فارس، آذری، لر، کرد، عرب، بلوچ، ترکمن، تشکیل شده است. اکثریت مردم ایران از تبار آریایی هستند و با یکی از زبان های شاخه زبان های ایرانی صحبت می کنند. در ایران در حدود 20 زبان رواج دارد و بزرگترین گروه های زبانی ایران را پارسی، آذری، کردی، گیلکی و مازندرانی، عربی، بلوچی، لری، ترکمنی، ارمنی، آشوری و غیره تشکیل می دهند. پارسی، تنها زبان رسمی اداری اعلام شده است. دیگر قومیت های ایران براساس اصل پانزدهم قانون اساسی حق تدریس به زبان مادری خود در مدارس دولتی را دارند که در عمل هنوز به اجرا درنیامده.

استانهای ایران

ایران دارای 30 استان است، که شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کردستان ، کرمان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد می باشد.

جمعیت در ایران بنا بر آخرین سرشماری، 70 میلیون تن است.

دولت ایران جمهوری اسلامی است و دین رسمی مردم آن اسلام است؛ 98% از مردم ایران مسلمان که 91% آنان شیعه هستند. مشهور ترین اقلیت های مذهبی زرتشتیان، مسیحیان ارمنی و یهودیان هستند.

* در برخی تعاریف کشورهای فلات ایران را شامل موارد زیر ذکر نموده اند:

ایران، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، عراق، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، سوریه و لبنان.

منابع:

http://iran.khorshidvash.com/

http://fa.wikipedia.org

http://www.amordad.net

هیچ نظری موجود نیست: