۳ مهر ۱۳۸۶

فرودهای ویژه

  • فرود:

در کوهستان فرود اهمیت بسیار دارد. بیشتر حوادث و خطراتی که انسان را تهدید میکند هنگام فرود به وقوع می پیوندد. در این مقاله بر آنیم تا ضمن بیان نکات ضروری هنگام فرود چند فرود خاص و ویژه را نیز بیان کنیم.

تذکر مهم: کوهنوردی فنی برای افراد مبتدی و حتی کوهنوردان با تجربه بسیار خطرناک است، نکاتی که در این مقالات به آنها اشاره می شود تنها برای آشنایی و بهره گیری آن دسته کوهنوردانی است که صلاحیت و توانایی انجام صعودهای فنی را دارند. در ضمن مطالب ارائه شده خالی از ایراد نیست، با انتقادات و پیشنهادهای خود جهت اصلاح مطالب و تکنیکها ما را یاری رسانید.

  • نکات ضروری هنگام فرود:

1- قبل از فرود از استحکام کارگاه مطمئن شوید.

2- در کارگاههای آماده در صورت وجود طنابچه یا تسمه در کارگاه ، با چرخاندن آن، نقاطی را که با کارگاه تماس دارند تغییر دهید. در صورت پوسیده بودن طنابچه یا تسمه کارگاه آنرا تعویض کنید.

3- در فرودهای مرحله ای ابتدا میباید رهبر گروه اقدام به فرود نماید تا ضمن پیدا کردن کارگاه پائین شرایط را برای فرود سایرین مهبیا نماید.

4- قبل از فرود باید انتهای طناب را گره بزنید تا در صورت وقوع اشکال در فرود یا غفلت فرود ر.نده وی از انتهای طناب خارج نشود.

5- برای نفر اول استفاده از گره قفل خودکار ( اتو بلوک) الزامی است. وی پس از رسیدن به کارگاه پائین موظف به گره زدن انتهای طناب به کارگاه میباشد تا سایرین ایمن فرود روند. در صورتیکه فرود به زمین منتهی میشد نفر اول موظف به گرفتن انتهای طناب برای ایمنی سایرین در فرود میباشد.

6- هنگام فرود نفر آخر بهتر است وی با استفاده از یک اسلینگ دوبل که یک سر آن در صندلی و سر دیگرش درون یکی از رشته طنابها قرار دارد اقدام به مرتب کردن طنابها نماید( به این کار اطو کردن یا تست کردن میگویند).

7- در فرودهای بلند بهتر است هر نفر دارای یک خودحمایت بلند متشکل از یک تسمه و یک کارابین پیچدار باشد(یک سر تسمه درون صندلی و سر دیگرش به کارابین پیچدار متصل میباشد). نفر با رسیدن با کارگاه پائین کارابین پیچدار را به عنوان خودحمایت در کارگاه قرار میدهد.

به یاد داشته باشیم اغلب حوادث کوهنوردی هنگام فرود به وقوع می پیوندد.

هیچ نظری موجود نیست: