۳ مهر ۱۳۸۶

گره هاي قفل خودکار


گره هاي قفل خودکار(اتوبلوك) براي خود حمايت

اين نوع گره بوسيله يك طنابچه به دور يك طناب اصلي ساخته مي شود. (قطر طنابچه حداقل بايستي دو ميلي متر كمتر از طناب اصلي باشد)

اين نوع گره ها، بوسيله دست كنترل مي شوند و مي توانند در طول طناب بلغزند و هنگامي كه دست از روي آن جدا شود يا شوك به آن وارد شود به طورخودکار روي طناب قفل مي شوند.

متداولترین این گره ها، گره پروسیک می باشد.


و گره های متداول دیگر:

از سمت راست:

1- گره ماشار (Machard) - دو جهتی

2- گره والدتن (Valdotain) - يك جهتي

3- گره فرانسوي (Francais) - يك جهتي



گره والدتن( لهستاني)

اين گره مي تواند بوسيله حلقه طنابچه خيلي كوچك يا انتهای طناب اصلي (مثلا" قسمت انتهائي طناب فرود) ساخته شود.

اين گره، گره اي اضطراري مي باشد كه معمولا" در خود حمايت در فرود به كار نمي رود زيرا ترمزش 100% مطمئن نيست.

اگر سه دور طناب كافي نباشد براي راحت تر كردن ترمز اتوبلوك از يك يا دو دور بيشتر نيز مي توان استفاده كرد.

از گره والدتن (لهستانی) بندرت در فرودها استفاده می شود. براي اثر بهتر بايد حداقل حدود 7 دور زده شود.

ملاحظاتي بر روي گره هاي اتوبلوك براي خود حمايت

· اين نوع گره براي خود حمايت در زمان فرود روي طناب به كار رفته يا براي بالا رفتن از طول طناب ثابت براي خروج از يك شكاف يخي در زمان تمرين هاي بدون حمايت (صعود ميموني) يا براي حمايت در عمليات نجات به كار ميرود.

· در انتخاب قطر حلقه طناب به كار رفته در گره اتوبلوك، دو نكته بايد در نظر گرفته شود:

À اختلاف اندازه قطرها بين طناب ثابت و اتوبلوك

Á انعطاف حلقه طناب

· بايد قبل از عمل، با توجه به تجربيات لازم بهترين انتخاب را انجام دهيم.

· پيشنهاد مي شود كه طنابي با قطر 7 ميليمتر استفاده گردد و مقاومت قطر طناب كمتر از اين مقدار خيلي ضعيف و خطر سقوط سريع هنگام گرم شدن طناب در زمان سر خوردن زياد مي باشد.

· مي توان از انتهاي طناب 9 يا 10 ميليمتري براي اين گره استفاده كرد (اين در صورتي است كه طنابچه به همراه نداشته باشيم)

· گره والدتن خيلي كم در تمرين هاي بدون حمايتي براي پائين آوردن يك زخمي به كار مي رود.



۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام ...

ممنون از مطلب بسیار مفیدتون ...