۳ مهر ۱۳۸۶

هانگ وانگ یونگ


هانگ وانگ یونگ Han Wang Yong
هانگ وانگ یونگ، کوهنورد کره ای زمانی به باشگاه 8000 متری ها پیوست که توانست در تابستان 2003 قله کوه برودپیک را فتح نماید. با این صعود نام وی بعنوان یازدهمین فاتح تمامی 8000 متری ها ثبت گردید. هانگ وانگ فتح 8000 متریها را در سال 1994 با صعود قله چوآیو آغاز نمود، و پس از آن یک به یک قلل 8000 متری را فتح کرد. البته وی نه بعنوان یک کوهنورد معمولی بلکه بخاطر سوابقش در جمع آوری زباله از کوهها، که آنرا در طرحی با عنوان تور پاکیزگی از سال 2003 در ماناسلو، اورست و کی2 با جدیت انجام داد در میان محافل کوهنوردی دارای اعتبارو شهرت مضاعف شد. وی در اکتبر 2003 اقدام به جمع آوری زباله از دامنه های اورست و ماناسلو نمود. در تابستان همین سال نیز به همراه گروه 11 نفره اش پس از فتح برودپیک با پاکساز یکوه پرداخت. در تابستان 2004 او و گروهش این کار را در دامنه های کی 2 صورت دادند، آنها که برای شرکت در مراسم پنجاهمین سالگرد صعود و فتح کی 2 به کمپ اصلی این کوه رفته بودند و ضمن تبلیغ پاکیزگی کوهستان، دهها کوهنوردی را که در آن منطقه به سر می بردند به امر پاکیزه نگاه داشتن و پائین آوردن زباله از کی 2 واداشتند. ضمن آنکه 10 باربرارتفاع از پاکستان و دو شرپای نپالی گروه آنها را همراهی می کردند. آنها در پائیز همان سال به دائولاگیری رفته و باز به تمیز کردن دامنه های این کوه پرداختند.
موفقیت در امر پاکیزه کردن کوهها و جمع آوری زباله از دامنه ها موجب شد تا ایشان در بهار 2005 نیز اقدام به پاکساز مناطق مختلف در اطراف آناپورنا نمایند.
وی در سال 2006 نیز در طرحی به اورست رفت، با این هدف که بتواند زباله کمپهای 1 تا 4 اورست را به پائین بازگرداند و البته آنها قصد داشتند تا اجساد کوهنوردانی را که در دامنه این کوه کشته شده بودند را هم به پائین بازگردانند. البته این امر با مخالفتهای زیادی همراه شد، بویژه شرپاها معتقد بودند این کار آرامش اموات را به هم می زند، ضمن آنکه در خواست نادرست بسیاری از کوهنوردان برای باقی ماندن اجساد در کوه موجب شد تا تور پاکیزگی کره ایها تنها اقدام به دفن اجساد در همان محل کشته شدن آنها نماید. در هر حال جمع آوری کپسولهای خالی اکسیژن، طنابهای پوسیده مسیر و بقایای چادرهای متلاشی شده و سایر زباله ها امری بود قابل تقدیر که توسط این گروه از کوهنوردان کره ای به رهبری هانگ وانگ یونگ صورت گرفت.
گرچه طی سالیان اخیر کوهنوردان زیادی در غالب گروههای پاکیزگی به کوههای هیمالیا پای گذاردند، اما هدف اغلب آنها ضمن جمع آوری زباله از دامنه ها، صعود قلل بود. ولی هانگ وانگ کره ای به هدف خود در امر پاکیزگی کوهها پایبند بود و بجز برنامه برودپیک که از ابتدا برای فتح چهاردهمین 8000 متری خود آمده بود، در هیچ برنامه پاکسازی دیگری نیت خود را به سمت صعود قلل منحرف نساخت.
خود وی می گوید:" بیش از سرپرستی گروه های کوهنوردی تمایل دارم همچون رهبری به همراه گروهم اقدام به بازگرداندن اصالت از دست رفته کوهها نمایم تا باز هم شاهد چهره طبیعی کوهستان بدون آلودگیهای انسانی آن باشیم".
در هر حال این سومین آسیایی فاتح تمام 8000 متریها نیز از کشور کره سر برآورد تا افتخاری دیگر برای قاره کهن باشد.

لیست صعودهای هانگ وانگ یونگ:
1994 چوآیو
1995 اورست
1997 دائولاگیری
1997 گاشربرومI
1997 لوتسه
1998 آناپورنا
1998 نانگاپاربات
2000 ماناسلو
2000 کی 2
2001 ماکالو
2001 شیشاپانگما
2002 کانچن چونگا
2003 گاشربرومII
2003 برودپیک

هیچ نظری موجود نیست: