۵ آبان ۱۳۸۶

مسير جديد بر روي ژانو


مسير جديد بر روي ژانو

من گمان مي كنم اين ايدآل ترين مسير براي صعود ما به شمار مي رود. ما احساس خوبي داريم و تصميم داريم به شيوه آلپي مسير را صعود كنيم. اگر خداوند و كوهستان اجازه دهند قله ژانو را صعود خواهيم كرد. اينها سخناني است كه سرگي بابانوف قبل از آغاز صعود به زبان آورده بود.

اما سرانجام آن دو، يعني والري بابانوف و سرگي كوفانوف توانستند از مسير جديد يال شمال غربي، قله 7710 متري ژانو را با روش آلپي فتح نمايند. اين دو در ساعت 14 روز 21 اكتبر، پس از تنها 8 روز فعاليت درحالي كه بادي شديد منطقه را فرا گرفته بود و به شدت خسته بودند به قله رسيدند.

بر روي اين مسير پيشتر در سالهاي 94 و 98 نيز توسط فرانسويها تلاشهاي ناموفقي صورت گرفته بود.

اين دو صعود خود را از جبهه شمالي تا گردنه زير يال شمال غربي صورت دادند. سپس از طريق شيبي تند بر روي يال شمال غربي و در نهايت يال غربي مسيرشان را تا قله ادامه دادند. همچنين براي فرود ايشان ابتدا تصميم داشتند از مسير مستقيم شمالي بازگردند ولي در نهايت همان مسير صعودشان را برگزيدند. برف زياد، سرما و باد همراه دائمي اين دو كوه نورد در مسير صعود و بازگشت بود. اين نخستين صعود موفق ژانو از مسير غربي به شمار مي رود.

بابانوف 42 ساله متولد سيبري كه اينك ساكن كاناداست، سالها روياي صعود از جبهه شمالي ژانو را در سر داشت. وي در سال 2006 نيز بدين منظور عازم اين كوه شد، اما بيماري هم طنابش او را از رسيدن به اين هدف بازداشت. بابانوف در سالهاي 2002 و 2003 صاحب جايزه كلنگ طلايي گرديده بود و اينك انتظار مي رود صعود ايشان باز هم جزو كانديداهاي اين جايزه معتبر در سال جاري باشد.

در كارنامه بابانوف مي توان مسيرهاي جديد زيادي را در آلاسكا مشاهده نمود. همچنين مسير نو بر روي جبهه جنوب غربي دنالي، صعود نوپتسه شرقي، چومولونزو (در منطقه ماكالو بارون) و تلاشي ناموفق در ژانو را نام برد.

او امسال سرگي كوفانوف 29 ساله را براي همراهي برگزيد، كسي كه دو صعود به اورست و چندين صعود سخت در تيان شان، پامير و قفقاز را در كارنامه دارد.

در فصل گذشته همچنين كوه نورد اسپانيايي يوردي توساس بر روي مسير شمالي ژانو تلاشي انفرادي را صورت داد. وي توانست 1900 متر از جبهه شمالي را پيش از رسيدن به مسير سال 76 ژاپنيها طي نمايد. در مجموع كوه نورد اسپانيايي تا ارتفاع 6900 متري اين جبهه صعود كرد. تغيير وضعيت هوا، خستگي و خطر سقوط بهمن از عواملي بود كه موجب بازگشت يوردي توساس را فراهم آورد. وي از مسير ژاپنيها به پائين بازگشت. توساس نام مسيرش را سان تزو نهاد.

منبع

http://www.climbing.com/news/hotflashes/jannualpinestyle07/

http://www.mounteverest.net/news.php?news=16645

http://theadventureblog.blogspot.com/

هیچ نظری موجود نیست: