۱۷ آبان ۱۳۸۸

كپي برداري در كوه نوردي

نبود حق تكثير (كپي رايت) در توليدات كوه نوردي
چند روز قبل ايميلي از يك دوست به دستم رسيد كه در آن ضمن گلايه از توليد كنندگان داخلي نسبت به عدم پايبندي ايشان به قانون كپي برداري، از مسئولين فصلنامه كوه درخواست نموده بودند به چاپ آگهي اين توليد كنندگان و فروشندگان دقت بيشتري نمايند. متن ايميل ارسالي جناب آقاي سماواتي پور به شرح زير مي باشد: مدير مسئول محترم فصل نامه كوه جناب آقاي دكتر صالحي مقدم با سلام مدتي در حدود دو دهه است كه با علاقه وافر به كوهستان و كوهنوردي، هر روز تعطيل تنها و يا با جمعي از دوستان به كوهستان قدم گذارده و از مواهب طبيعت حظ وافر مي برم . راستش را بخواهيد در اين سالها به دلائلي _كه در اين سطور مقام گفتن آن نيست _ علاقه اي به شركت و عضويت در گروه هاي كوهنوردي نداشته و به صورت انفرادي كوهنوردي مي كنم . از طرفي چند سالي است كه فصلنامه كوه را نيزمطالعه و از مقالات آن بهره مي برم و در همين جا بر خويش فرض مي دانم قدرداني خود را از مسئولين و دست اندركاران ان مجله ابراز نمايم . هر چند انتقاداتي نيز بر آن نشريه وارد بوده كه شايد اگر مجال و عنايتي باشد در مرقومه اي جدا آن را براي شما ارسال نمايم . لكن در يك مجال كوتاه آنچه باعث گرديد دست بر خامه بر داشته و سطوري را براي شما سياه نمايم ، احجافي است كه به نظر بنده در حقوق يك توليد كننده خارجي توسط آگهي هاي منتشر شده در آن مجله وارد شده است . البته بنده با مشكلات نشر تا حدودي آشنا هستم اما هيچكدام از اين مشكلات مالي و غير مالي موجود بر سر راه نشر نبايد موجبي باشد براي چاپ هر آگهي با هر محتوايي . مديريت محترم فصل نامه كوه در مجله شماره 55 در صفحات ابتدايي مجله شركت توليدي ... اقدام به انتشار يك آگهي در خصوص كوله پشتي هاي توليدي اين شركت نموده و در ذيل اين آگهي درد و دل مدير اين شركت يا توليدي دال بر تقليد از طرح كوله پشتي هاي اين شركت توسط برخي از افراد سود جو درج گرديد ه است . اما افسوس و صد افسوس كه اين توليد كننده محترم خود اقدام به برداشت طرح كوله ... با مارك ... نموده است . عكس اين كوله پشتي در صفحات مياني همان شماره توسط شركت ... چاپ و شما و خوانندگان محترم آن مجله با دقتي اندك متوجه خواهيد شد كه مشخصات ظاهري اين دو كوله كاملا منطبق با يكديگر مي باشد . ضمن اينكه كلمه انگليسي ... كه درپشت كوله پشتي چاپ گرديده به لحاظ نوشتار و تلفظ درانگليسي همان ... مي باشد. از طرفي مستحضر مي باشيد كه در قانون ثبت اختراعات ، طرح هاي صنعتي و علائم تجاري نيز عنوان گرديده مشابهت نبايد به گونه اي باشد كه موجب اشتباه مصرف كننده عادي باشد . فلذا هر چند از كوله پشتي ... شركت ... تا ... شركت ... تفاوت از زمين تا آسمان است لكن در نگاه مصرف كننده عادي يكسان تلقي مي گردد و جالبتر اينكه مديرمربوطه به رغم اين برداشت خو د از ديگران گله دارد و يا شايد با عنوان كردن اين مطلب در صدد گل آلود نمودن آب بوده تا بهتر ماهي بگيرند ؟ ادعاي همزمان دو شخص مبني بر داشتن نمايندگي انحصاري محصولات ........ نيز از ديگر عجايبي بوده كه صد البته در ايران رواج فراوان دارد و اين در حالي است كه شركت ... در ايران هيچگونه نمايندگي رسمي و غير رسمي اعم از فروش و غيره ندارد. متاسفانه اين گونه اقدامات موجب به تصوير كشيدن چهره بسيار زشتي از فرهنگ ايراني نزد ساير ملل داشته كه اميد است با تذكرات بجا و اقدامات سنجيده از تكرار آن جلوگيري گردد . سماواتي پور – وكيل دادگستري پي نوشت - اين نخستين بار نيست كه كپي رايت در لوازم و وسايل كوه نوردي رعايت نمي شود. پيشتر نيز در توليد پوشاك و لوازم فني شاهد اين مسئله بوده ايم كه در برخي موارد كار به شكايت نيز كشيده شده. - كپي برداري از آرم وسايل و شركتها نيز از جمله مواردي است كه نمونه هاي زيادي از آن در طرح آرم گروهها و شركتهاي ورزشي مشاهده مي شود. - بيشترين موارد رعايت نشدن حق نشر در كپي برداري از مطالب سايتها و وبلاگها بوده كه همواره موجب جنگ و جدل ميان نويسندگان بوده است. - در نوشتار جناب آقاي سماواتي پور قرار دادن نقطه چين ...از دوجنبه بوده، اول بدليل حفظ حقوق آن توليد كننده محترم كه دانسته يا ندانسته دست به اين كار زده (هر چند حق پاسخگويي براي ايشان در همين وبلاگ محفوظ مي باشد) و دوم براي جلوگيري از تبليغ محصولات مختلف. 

  در همين مورد بخوانيد:

این نماد برای نشان دادن این که محصولی تحت حمایت حق نشر است به کار می‌رود. تصوير از سايت Professional PC Articles

هیچ نظری موجود نیست: