۱۴ مرداد ۱۳۸۶

کونگور


کولان شان Kunlun Shan
کولان شان يا کون لون بزرگترين سيستم کوهستاني در آسيا به شمار مي رود. این رشته کوه در لبه شمالی از پهنه خشک فلات تبت درست در وسط رشته کوه هیمالیا و رشته کوه تیان شان قرار گرفته. در سمت غرب نیز با رشته کوه پامیر هم مرز می باشد. بلندترین کوههای این رشته در باریکه شرقی کولان شان قرار دارند. آنها چندین کوه مرتفع با درجه سختیهای مختلف هستند که بلندترینشان کونگور با ارتفاع 7719 متر می باشد. اما کوه نه چندان دشوار موستاق آتا یا پدر کوه یخی با ارتفاع 7546 متر از شهرت جهانی برخوردار بوده و صعودهای به مراتب بیشتری نسبت به کونگور دارد. سوا از این دو کوه مرتفع کوههای بسیاری را می توان در این رشته کوه یافت که البته دوردست بودن و گاها درجه سختی بالا باعث استقبال کمتر از آنها می باشد و درمیانشان می توان به چندین کوه بلند صعود نشده و بی نام نیز اشاره کرد . تعدادی از قلل مرتفع و مهم کولان شان عبارتند از: موستاق 7282 متر، چولپانک لیک 7102 متر، اولوگ موستاق 6987 متر، بوکادابان فنگ 6860 متر، چاکراگیل 6727 متر و امنی مچن 6280 متر.
ماههای جولای و آگوست بهترین ماههای صعود به قلل کولان شان می باشد.
کونگور 7719 متر Kongur
قله کونگور بلندترین کوه در میان توده کونگورتاق و البته رشته کوه کولان شان به شمار می رود. این کوه در غرب رشته کوه قرار دارد که البته چندان دور از بزرگرا قراقروم و کوه موستاق آتا نیست. گرچه این امر می تواند دلیلی مناسب برای استقبال از صعود به کوه کونگور باشد اما بی شک درجه سختی بالای کوه از عواملی است که موجب صعودهای نادر به کونگور می شود.
نخستین صعود کونگور در سال 1981 توسط کوهنوردان انگلیسی به سرپرستی کریس بانینگتون صورت گرفت و وی به همراه پیتر بوردمن، آلن روز و جو تاسکر از یال جنب غربی که امروزه به مسیر بانینگتون شهرت دارد به قله دست یافتند. کمپ اصلی کوه در ارتفاع 4800 متر قرار دارد و از دریاچه کاراکول تنها ظرف یک روز قابل دسترسی است. کمپ اصلی پیشرفته در ارتفاع 5400 متر قرار دارد و مسیر آن پر است از شکافهای یخی که عمق آنها گاها تا 8-9 متر می رسد. از کمپ پیشرفته با یک دور زدن به جبهه جنوبی می رسیم که آن هم به یال غربی گردنه کونگور6750 متر متصل می شود. از گردنه ابتدا می توان به قله کارالوک 7245 متر و از آن پس نیز مسیر با شیبی تند و درجه سختی زیاد به قله اصلی کونگور رسید. درجه سختی این کوه 6a،TD-/TDمی باشد.

هیچ نظری موجود نیست: