۱۴ مرداد ۱۳۸۶

موستاق آتا



کولان شان Kunlun Shan
کولان شان يا کون لون بزرگترين سيستم کوهستاني در آسيا به شمار مي رود. این رشته کوه در لبه شمالی از پهنه خشک فلات تبت درست در وسط رشته کوه هیمالیا و رشته کوه تیان شان قرار گرفته. در سمت غرب نیز با رشته کوه پامیر هم مرز می باشد. بلندترین کوههای این رشته در باریکه شرقی کولان شان قرار دارند. آنها چندین کوه مرتفع با درجه سختیهای مختلف هستند که بلندترینشان کونگور با ارتفاع 7719 متر می باشد. اما کوه نه چندان دشوار موستاق آتا یا پدر کوه یخی با ارتفاع 7546 متر از شهرت جهانی برخوردار بوده و صعودهای به مراتب بیشتری نسبت به کونگور دارد. سوا از این دو کوه مرتفع کوههای بسیاری را می توان در این رشته کوه یافت که البته دوردست بودن و گاها درجه سختی بالا باعث استقبال کمتر از آنها می باشد و درمیانشان می توان به چندین کوه بلند صعود نشده و بی نام نیز اشاره کرد . تعدادی از قلل مرتفع و مهم کولان شان عبارتند از: موستاق 7282 متر، چولپانک لیک 7102 متر، اولوگ موستاق 6987 متر، بوکادابان فنگ 6860 متر، چاکراگیل 6727 متر و امنی مچن 6280 متر.
ماههای جولای و آگوست بهترین ماههای صعود به قلل کولان شان می باشد.
موستاق آتا Muztagh Ata متر7546
نامهای دیگر : موستاگ آتا – گورا موستاگ آتا – موزتاق آتا
ارتفاع : 24.758 فیت
7546 متر
محل قرارگیری : منطقه کولان شان kunlun shan واقع در ایالت سینک یانگ چین
موقعیت جغرافیایی : 17 / 38 عرض شمالی
07 / 75 طول شرقی
بهترین ماههای صعود : جون، جولای، آگوست، سپتامبر
اولین صعود : سال 1956 توسط سه کوهنورد روس
نزدیکترین منطقه مسکونی و فرودگاه به کوه: شهر کاشی Kashi در کشور چین
موستاق آتا دومین کوه مرتفع منطقه کولان شان بوده و در ضلع شمالی آن واقع شده است ، بلند ترین کوه منطقه کولان شان Kongur 25.326 فیت ارتفاع دارد و هر دوی این قله ها در مجاورت بزرگراه قراقروم، در غرب ایالت سین کیانگ ودر15 مایلی مرز چین و تاجیکستان قراردارند ضمن آنکه راه اصلی بزرگراه از شهر کاشی به پاکستان متصل می شود. موستاق آتا حدود 4 کیلومتر بالاتر از دره کولان شان و در جنوب کونگور واقع است. زیبایی موستاق آتا که یکی از 50 کوه مرتفع دنیا به شمار می رود آنرا به یکی از اغوا کننده ترین کوههای 7000 متری دنیا تبدیل نموده . ضمن آنکه دستیابی به کمپ اصلی کوه از سوباش Sobash یعنی آخرین منطقه مسکونی تنها به یک روز زمان نیاز دارد.
صعود به قله موستاق آتا از مسیر یال غربی کار چندان دشواری نیست و از این لحاظ آنرا با کوه لنین مقایسه می کنند، هر چند ارتفاع بلند کوه صعود به آنرا مستلزم برنامه ریزی صحیح از لحاض آمادگی بدنی و هم هوایی مناسب نموده، ودر صورت هوای مناسب دستیابی به قله کار چندان دشواری نمی باشد. عمده بخشهای یال غربی دارای شیب 30 درجه بوده وتنها در چند بخش کوتاه تا 40 و 45 درجه افزایش می یابد. کمپ اصلی در 4450 متر قرار دارد و کمپهای بالاتر 5200، 5400، 6200 و 6800 متر می باشد. روسها به این کوه درجه 5a داده اند.
شیب تند و دوردست بودن یال شرقی کوه باعث شد تا این یال تنها در سال 2000 توسط دن مازور صعود گردد.

هیچ نظری موجود نیست: