۳ مهر ۱۳۸۶

آناپورنا

Annapurna آناپورنا

نام کوه آناپورنا

ارتفاع 8091 متر، 26،545 فیت

موقعیت 28،35 عرض شمالی

83،57 طول شرقی

محل قرار گیری نپال

بهترین ماههای صعود آوریل و می و سپتامبر و اکتبر

نزدیکترین شهر پخارا

نزدیکترین فرودگاه بین المللی کاتماندو

اولین صعود 1950 هیئت اعزامی از کشور فرانسه

اولین صعود کننده موریس هرزوک، لوئیس لاشنال

بر روی رشته کوهی عظیم که از شرق به غرب و به طول 55 کیلومتر از ماریساندی به کالی گانداکی گسترده شده رشته کوه عظیمی واقع شده که آنرا الهه محصول می نامند.

نخستین بار در سال 1950 پس از آنکه هیئت اعزامی از کشور فرانسه از پیداکردن مسیری برای صعود به دائولاگیری نامید شد به این کوه روی آورد. در این صعود که با حماسه و جانفشانی اعضای تیم همراه بود کوهنوردان نامی فرانسه موریس هرزوک و لوئیس لاشنال موفق به فتح قله و البته فتح نخستین کوه 8000 متری دنیا شدند این صعود در 3 جون به ثبت رسید. آنها برای صعود قله بهای گذافی پرداختند که همانا سرمازدگی هر دو نفر و از دست دادن تمامی انگشتان دست و پای لشنال بود. آن دو که در بازگشت از قله کاملا تحلیل رفته بود، با کمک دوستان و هم تیمی های خود لیونل تری و گاستین ربوفا که هر دو از کوهنوردان برجسته عصر خود بودند، به شکلی حماسی به پائین منتقل شدند. در حالیکه یکی از آنها بر اثر سقوط شب سختی را درون یک شکاف به سر برد. از این تیم در پاریس همچون گروهی قهرمان استقبال شد.

هرزوک کتابی حماسی به رشته تحریر در آورد و از دوستانش ستایش کرد.

در 1955 لیونل تری به همراه تیم فرانسویها به ماکالو رفت و با سرپرستی جان کوزی قله را صعود کرد. در این سال متاسفانه لشنال هنگام اسکی به اعماق دره ای در شامونی سقوط کرد و کشته شد.


کوه آناپورنا دارای یخچالهایی عظیم دردامنه غربی و شمال غرب خود می باشد.

نام کوه از زبان سانسکریت گرفته شده و به معنای الهه محصول است. این توده عظیم همچنین از چند قله فرعی تشکیل شده که مهمترین آنها عبارتند از:

آناپورناI 8091 متر، 26،565 فیت

آناپورناII 7937متر، 26،040 فیت

آناپورنا7555 IIIمتر، 24،786 فیت

آناپورناVI 7525متر، 24،688 فیت

گانگاپورنا 7455متر، 24،457 فیت

آناپورنای جنوبی 7219متر، 23،684 فیت

آناپورناI در غرب و آناپورناII در شرق از این رشته کوه محافظت می کنند.

در سال 1970 هیئتی از کوهنوردان کشور انگلستان به سرپرستی کریس بانینگتون موفق شد دیواره رعب آور جنوبی کوه را فتح نماید. این نخستین صعود یک دیواره در هیمالیا بود. دوگال هستون و دان ویلانس افراد صعود کننده به قله از این مسیر بودند. در این صعود ایان کلاف هنگام بازگشت بر اثر سقوط یک برج یخی کشته شد.

نمای زیبای رشته کوه آناپورنا بخصوص کوه مقدس ماچاپوچار، هرساله کوهنوردان و جهانگردان زیادی را به این سوی از دنیا روان می کند.

اما به رغم زیبایی نسبت کشته های کوه به صعود هایش تقریبا 50% می باشد که از این حیث در میان 8000 متریها رتبه نخست را داراست.


منبع

peakware


هیچ نظری موجود نیست: