۳ مهر ۱۳۸۶

نانگاپاربات


نانگاپاربات Nanga Parbat
نام کوه نانگاپاربات، دیامیر
ارتفاع 8126 متر، 26،658 فیت
موقعیت 35،14 عرض شمالی
36،74 طول شرقی
محل قرار گیری پاکستان، ایالت بالتیستان
بهترین ماههای صعود جون، جولای، آگوست، سپتامبر
نزدیکترین شهر چیلاس
نزدیکترین فرودگاه بین المللی راولپندی
اولین صعود 1953 هیئت آلمانی، اطریشی
اولین صعود کننده هرمان بول

هنگام طلوع خورشيد دودی غليظ آنجا را فرا می گيرد. گويي خدايان در حال طبخ نان هستند(افسانه ای محلی).

هيماليا رشته کوه بسیار وسیعی است که کوههای مرکزی آن در نپال، کوههای شرقی در مرز سیکیم و بوتان و غرب آن تا پاکستان کشیده شده. نانگاپاربات در گوشه غربی این رشته کوه قرار دارد.
خط الراس این کوه مجزا از سایر قلل رشته کوه هيماليا می باشد و قلل آن بوسیله رودهای ايندوس و آستوری محاصره شده اند.
نانگاپاربات يا نانگاپارواتا به معنای کوه عریان می باشد، که نامی بسیار با معنا برای کوه است. هر چند آن را ديامیر نیز می نامند که سلطان کوهها معنا می دهد.
نانگا پاربات دارای سه رخ پهناور است. جبهه راکيوت که بر بخش شمالی کوه مسلط گشته، جبهه نقره فام جنوبی و فلات گسترده آن و رخ پرعظمت ديامير که با بخشی صخره ای آغاز و بعد به شکل یخشار(آبشار یخی) کوه را در بر گرفته.
جبهه روپال نیز که در بخش جنوبی قرار گرفته را می توان بزرگترین جبهه صخره ای کوههای جهان نامید، که با حدود 4500 متر ارتفاع از سطح دره ها قد برافراشته. راينهولد مسنر اولین فاتح این جبهه روپال را کاری فراتر از دشوارترین صعودهای آلپ می داند.
رخ پهناور کوه از دره های لم یزرع ایندوس بسیار تماشایی است.
در مطالعات صورت گرفته از سوی اداره جغرافیای پیشاور به همراه گروهی از زمین شناسان آمریکایی پیدایش نانگاپاربات را مربوط به 400000 سال قبل و درست زمانیکه شبهه قاره هند به قاره اوراسیا برخورد کرد میدانند. آنها معتقدند در میان کوههای جهان نانگاپاربات سریعترین رشد را داشته و این کوه همچنان در حال بالا رفتن است.
دسترسی به کوه از طریق بزرگراه قراقروم بسیار راحت است. گرچه صعود آن آنچنان راحت به نظر نمی رسد.
سالها پیش از اولین صعودها، نانگاپاربات را راحتترین کوه 8000 متری دنیا می دانستند. اما نخستین تلاشها خلاف این را ثابت کرد.
یخچالهای ناپایدار و طوفانهای یکنواخت و دائمی در کنار بهمنهای هولناک جشن کوچک نخستین فاتح کوه بودند.
هرمان بول با موفقیت کوه را فتح نمود اما این صعود به بهای از دست رفتن 31 کوهنورد و باربر در تلاشهای قبلی امکان پذیر شد.
نانگاپاربات در قرن نوزدهم توسط اروپائیان رویت شد. برادران شلانتوئیت که اهل مونیخ بودند در 1854 به این سوی از کره خاکی گام نهادند. آنها تصویری از کوه را ترسیم کردند که امروزه بعنوان نخستین عکس از نانگاپاربات شناخته می شود.
اما با کشته شدن یکی از دو برادر در سال 1857 در کاشگار نفرینهای نانگاپاربات آغاز شد که تا امروز نیز ادامه داشته و کوه عریان هرسال کوهنوردانی را اسیر نفرینهای خود می کند و زمانیکه در نخستین تلاشهای کوه 16 نفر از جمله 7 کوهنورد و 9 باربر بر روی کوه جانشان را از دست دادند لقب زشت کوه قاتل بر روی نانگاپاربات نهاده شد.
در واقع داستان صعودهای این کوه در همین زمانی آغاز گشت که باز می گردد به سال 1895 که یک هیئت انگلیسی به رهبری ای.اف. مومری بر روی جبهه های جنوب وغربی کوه شروع به تلاش برای پیداکردن راهی جهت صعود قله نمود. بهمنی عظیم کوهنوردان را در دل کوه قاتل مدفون کرد و آنها اولین قربانیان درون کوهستان بودند.
هم اکنون نانگاپاربات با بیش از 60 کشته پس از آناپورنا دارای بیشترین کشته ها (به نسبت صعودها) در میان کوههای 8000 متر است.
منبع
jerberid.com

در همين ارتباط

۱ نظر:

فاطمه گفت...

واقعا شجاعتشان آفرین دارد
کاش من نیز روزی از این قفس آزاد شوم