۳ مهر ۱۳۸۶

سرجیو مارتینی


سرجیو مارتینی Sergio Martini
سرجیو مارتینی
کوهنورد ایتالیائی در 29 جولای سال 1949 در شهر کوچک " روورتو" در شمال ایتالیا و درست در کنار " دولومیتها" به دنیا آمد.
سرجیو کوهنوردی را از همان ابتدای جوانی و در اواسط دهه 60 آغاز کرد، وی زمانی توجهات را به خود جلب کرد که توانست مسیرهایی نو را بر روی جبهه شمالی " مارمولادا" باز کند. او همچنین دو بار به همراه تیمهایی از ایتالیا در منطقه " پاتاگونیا" بر روی دیواره ها و قلل " فیتزروی" و " سرتوره" تلاش نمود.
مارتینی در سال 1976 صعودهایش در هیمالیا را آغاز کرد. در آن زمان او 27 سال سن داشت و در نخستین تلاش خود توانست قله کوه 8167 متری " دائولاگیری" را صعود نماید و این اولین صعود 8000 متری وی بشمار میرفت.
در سال 1983 او توانست به کوه 8611 متری "کی2" صعود کند. او میگوید :" در آن زمان من تصمیم گرفتم بدلیل مشغله زیاد زندگی ام هر سال تنها در یک صعود شرکت کنم".
او در بهار سال 85 موفق به صعود"ماکالو" شد. همچنین در سال 1986 توانست " نانگاپاربات" و" آناپورنا" را فتح نماید.
در سال 1987 او توانست "گاشربروم II" را فتح کند و در سال 88 موفق به صعود " شیشاپانگما" و " چوآیو" شد. سپس در بهار 89 مجددا " دائولاگیری " را صعود نمود

در سال 93 او موفق به صعود" برودپیک" و در سال 94 توانست " هیدن پیک" (گاشربروم I ) را صعود کند.
در سال 95 " کانچن چونگا " ، در سال 96 " ماناسلو" و در سال 97 " لوتسه" را فتح کرد. البته او در سال 2000 باز هم به “لوتسه” بازگشت زیرا در صعود نخست خود تنها تا 30 متری قله بالا رفته بود و بدلیل پذیرفته نشدن آن صعود مجددا قله این کوه را فتح کرد.
و " اورست" ، او خود میگوید: من دوبار در سالهای 88 و 98 بر روی این کوه تلاش کردم. در سال 98 ابتدا تا قله جنوبی پیش رفتم ولی هوای خراب مانع از صعودم شد. در آن سال من عضو تیمی به سرپرستی " فاستو دی استفانی " بودم. اما بالاخره در تلاشی مجدد
موفق به فتح قله شدم". بدون شک او این روز را در زندگی خود هرگز فراموش نخواهد کرد.
و بعد سرجیو به خانه بازگشت تا باز هم زندگی عادی خود را دنبال کند. مدرسه (او معلم است)، خانواده و باز هم کوهنوردی. سرجیو
هیچگاه در کوهنوردی همانند یک بازیگر نقش ایفا نکرد. او اینک یک پیشکسوت در کوهنوردی ایتالیا به شمار می آید.
در مورد سرجیو میگویند: " او برغم آنکه به همراه تیمهای مختلف به منطقه می رفت ولی همیشه به تنهایی صعود میکرد. ضمن آنکه کلیه هزینه های برنامه هایش را هم خودش تامین میکرد".
سرجیو هیچگاه از لحاظ مادی همانند کوهنوردان حرفه ای تامین نشد. او برغم داشتن 50 سال سن همچنان بعنوان معلم در مدارس درس تربیت بدنی را تدریس میکند، و در زمان تعطیلات به آموزش کوهنوردی می پردازد.
او در مورد خودش میگوید: "من را با “راینهولد مسنر” مقایسه نکنید. من سلطان 8000 متریها نیستم".
او در مورد صعود بر روی قلل هیمالیا میگوید: " گروههای زیادی به هیمالیا می روند ولی آیا کسانی هم تلاش میکنند تا کارهای جدیدی انجام دهند؟ چه اتفاقی افتاده که امروز کسی مانند" راینهولد مسنر"،" جرزی کاکوسکا" و " ارهارد لورتان" و یا " کریستوف ویلیچکی" برای رسیدن به حد کوهنوردان برگزیده تلاش نمی کند"؟
اینک برغم صعود تمام قلل 8000 متری “سرجیو” همچنان تمرین و تلاش می کند تا به هیمالیا باز گردد


هیچ نظری موجود نیست: