۵ آذر ۱۳۸۶

درسهايي از يك دوست

درسهايي از يك دوست

ولادیسلاو فوسکو (لسلي)

46ساله / رئیس سازمان GHM / اهل رومانی و تبعه فرانسه

صعود جبهه های شمالی معروف آلپ ها، صعودهایی در سالزبورگ، آرژانتین، شیلی، یوسیمیتی امریکا، کانادا، استرالیا، نروژ و اجرای چندین برنامه ی کوه نوردی در نپال،پامیر،هند، پاکستان، تبت و چین.

گشایش مسیر های بلند در کشور های مختلف.

برنده جایزه های متعدد از فدراسیون کوه نوردی فرانسه که در این میان میتوان به جایزه برجسته"کلنگ طلایی" برای گشایش مسیری در "پاتاگونیا" با درجه سختی ED+6C+/A4+ اشاره کرد.

................................................

آشنائي من با لسلي باز مي گردد به اوايل تابستان 1378 زمانيكه او به همراه دو تن از دوستانش براي شناسايي مناطق كوه نوردي و ديواره هاي ايران به كشورمان آمد. در آن سالها فدراسيون كوه نوردي فرانسه طرحي را دنبال مي كرد كه بر اساس آن با سركشي كوه نوردان آن كشور به نقاط مختلف دنيا ضمن شناسايي ديواره هاي معروف و گشايش مسير بر روي آنها بنام كشور فرانسه، اقدام به ترويج سنگ نوردي در آن كشورها مي نموند.

در آن دوران بخاطر رابطه نزديك آقاي مارنيه رئيس فدراسيون كوه نوردي فرانسه با آقاي آقاجاني رئيس فدراسيون كوه نوردي ايران قرار شد تا طي دو مرحله مقدماتي سنگ نوردان فرانسوي ابتدا براي شناسايي مناطق مستعد و ديواره هاي معروف به ايران بيايند، سپس گروهي از سنگ نوردان فرانسوي جهت گشايش چند مسير راهي كشورمان شوند. فدراسيون كوه نوردي فرانسه همچنين قرار بود پذيراي كوه نوردان ايراني در آن كشور بوده و گروهي را نيز براي تدريس به ايران اعزام نمايند.

متاسفانه اين طرح كه مي توانست آينده روشني را به همراه داشته باشد به دو علت خيلي زود متوقف شد!

بيماري سرطان همسر مارنيه رئيس فدراسيون كوه نوردي فرانسه كه موجب كناره گيري ايشان از فدراسيون شد و تقريبا روابط نزديك دو فدراسيون را به حاشيه برد و البته قبل از آن مرگ يكي از همراهان لسلي بنام پاسكال لوئه هنگام سنگ نوردي روي ديواره يافته در خرم آباد، هنگام فرود، بدليل كنده شدن كارگاه!

اون سال پس از بازگشت لسلي به فرانسه در سفر به شاموني فرصتي دست داد تا بار ديگر با او و البته خانواده اش ملاقاتي داشته باشم.

اونها در حومه گرنوبل ساكن بودند. لسلي در مدت دو روزي كه ميهمانش بوديم محبت زيادي به ما كرد و البته فرصت بسيار مناسبي دست داد تا تجربيات ارزشمندش رو هم برامون بازگو كنه. وي اصليت رومانيايي داشت و در فدراسيون كوه نوردي فرانسه به عنوان رابط با كشورهاي بلوك شرق فعاليت مي كرد.

لسلي ديواره نورد خوبي بود و مسيرهاي شاخصي را نيز بر روي ديواره هاي منطقه سكونتش گشايش كرده بود. وي تقريبا در شاموني و سيستم آموزشي انسا فردي شناخته شده محسوب مي شد. ضمن آنكه هم اكنون رئيس سازمان جي اچ ام (انجمني است متشكل از برخي كوه نوردان برجسته دنيا، كه مقر آن در كشور فرانسه است)مي باشد.


پائيز امسال لسلي را در ميان سه مربي سنگ نوردي كشور فرانسه كه به دعوت انجمن كوه نوردان به ايران آمده بودند ديدم. آنها با برپايي دوره اي براي گروهي از سنگ نوردان كشورمان تا حد زيادي توانستند ركود سالهاي اخير ديواره نوردي ايران را بشكنند.

اما لسلي پس از كار با سنگ نوردان كشورمان نكاتي را بعنوان توصيه براي پيشرفت سنگ نوردي ايران ابراز كرد كه بي شك توجه به آنها مي تواند در سنگ نوردي ما اثرگذار باشد.

- از آشنايي محدود با زبان انگليسي بعنوان اصلي ترين نقطه ضعف سنگ نوردان ايراني ياد شد. آنها معتقد بودند بسياري از داشته هايشان را نتوانستند انتقال دهند، زيرا برقراري ارتباط با كارآموزان كلاس به سختي صورت مي گرفت.

- بدليل آشنايي تمامي نفرات با ديواره پل خواب نفرات كمتر از خلاقيتهاي فردي خود بهره مي گرفتند و مربيان توصيه اكيد داشتند تا از اين محيط هاي تكراري اجتناب كنيد، البته اگر خواستار پيشرفت هستيد.

- آنها معتقد بودند اگر ديواره نوردان ايراني قصد شكستن سدها را دارند و مي خواهند وارد دنياي روز كوه نوردي شوند مي بايد از آلپ آغاز نمايند و ضمن حضور در دوره هاي كوه نوردي در كشورهاي اطراف آلپ، تجربه صعود بر روي ديواره هاي اين منطقه را كسب كنند.

- و .......

لسلي و همنوردانش بدون گرفتن هيچ دستمزدي و البته با به جاي نهادن كوله باري از نكات ريز و درشت كشورمان را ترك نمودند و البته ماند تجربه حضور آنها كه اميد مي رود تداوم يابد. در اين راه به انجمن كوه نوردان، مديران و سرپرستان دوره خسته نباشيد مي گوئيم و برايشان در ادامه اين راه آرزوي توفيق داريم

۳ نظر:

Behnam Kakavand گفت...

سلام
بسیار مطلب مفیدی بود. ممنون. یه سوال اینکه آیا شما اطلاعاتی از دوره هایی که برگزار میشه دارین؟ یا اینکه از کدوم مرجع میشه اطلاعات دقیقی راجع به دوره های مختلفی که تو جاهایی مثل فرانسه برگزار میشه به دست آورد؟

ممنون

Reza.Zarei گفت...

سلام سازمانهاو مدارس مختلفی در فرانسه اقدام به برگذاری دوره های کوهنوردی میکنن. در بین اونها مدرسه انسا باب رگذاری دوره های مقدماتی و دوره راهنمایان کوهستان از سایرین معروفتر هستش. امسال 5 مربی از سوی فدراسیون به آنجا برای شرکت در یک دوره دو هفته ای اعزام شدند.
در صورت تمایل میتونم تلفن برخی از اونها را برای گرفتن راهنمایی در اختیارتون قرار بدم.

Behnam Kakavand گفت...

سلام مجدد

بله بسیار ممنون می شم اگر این لطف رو بکنید.

بهنام