۶ آذر ۱۳۸۶

كلنگ افسانه اي


كلنگ افسانه اي

چگونه ممكن است كه انسان سريعتر، بلندتر و قويتر (سه شعار پيردو كوبرتن، بنيانگذار المپيك نوين) از سايرين باشد، اما مدالي را بر سينه اش نصب ننمايند؟!

ممكن است قاضي عادل نباشد و يا حتي قانوني وجود نداشته باشد. شايد هم رقابتي در ميان نباشد و هدف تنها ارضاء حس دروني بوده. پس مي توان از آنها و تلاششان ياد كرد.

منظور از اين گفتار كوه نوردان روس است كه طي سال گذشته اقدام به انجام كارهايي بس برجسته در كوه نوردي نمودند.

آنها سختترين رخهاي سنگي دنيا را صعود كرده اند. در اين ميان يكي از شاخص ترين كارهاي تمامي اعصار كوه نوردي نيز طي سال جاري صورت گرفت. صحبت از تيم قدرتمند روسها است كه توانست بر ديواره غربي كي دو غلبه نمايد.

در روز 25 نوامبر در نخستين مراسم كلنگ طلايي روسيه كه با حضور 13 كانديدا برگزار گرديد اعضاي تيم قدرتمند فاتح رخ غربي كي دو بعنوان برنده اين جايزه انتخاب شدند. ضمن آنكه صعود مسير غربي ژانو بعنوان دومين صعود سال و صعود قله شينگوچارپا عنوان سوم برترين صعود سال روسيه را به خود اختصاص داد.

اين جايزه توسط پاول شابالين به سرگروه تيم كي دو يعني نيكولاي توتمانين اهدا گرديد. كوه نوردان روس نام كلنگ طلايي را براي مراسمشان نمي پسندند و آن را تقليد از نامگذاري فرانسويها مي دانند. شابالين نيز معتقد است براي سال آينده بجاي كلنگ افسانه اي به اين جايزه بايد لقب جنگ افسانه اي داد. پاول شابالين خود از اعضاي تيم كي دو است و مدت 4 شب را در بالاي منطقه مرگ و مابين كمپ 8200 متر تا 8400 متر به سر برد. وي دو سال قبل در صعود به خان تنگري سه انگشت پا و چهار انگشت دست خود را از دست داده بود.

اما جايزه زيباي روسها، كلنگ زيبايي بود از جنس تيتانيوم ساخته صنعتگران روس.

به نظر مي رسد روسها با آغاز اين مراسم قصد دارند تا به نوعي به رقابت با كلنگ طلايي فرانسويها برخيزند كه هر ساله برترين صعودهاي سال جهان را انتخاب مي كند و طي سالهاي اخير تا حد زيادي به بيراهه كشيده شده بود.

اما ديواره غربي كي دو يكي از بخشهاي پروژه عظيم روسها است. كاري كه با صعود ديواره شمالي اورست آغاز و با صعود رخ دست نيافتني ژانو ادامه يافت. در نهايت 9 تن از اعضاي اين تيم توانستند از مسير ديواره غربي كي2 قله اين كوه را فتح نمايند.

در اين مراسم روسها همچنين ياد كردند از دو كوه نورد فقيد خود ولاديمير باشكروف و آناتولي بوكرايف

باشكروف توانسته بود در مدت 12 ماه و سه روز به پنج قله بالاي 8000 متر صعود نمايد.

ماكالو 23 مي 1996

چوآيو 23 شپتامبر 1996

قله مركزي شيشاپانگما 10 اكتبر 1996

اورست 24 آوريل 1997

لوتسه 26 مي 1997 وي در مسير بازگشت از اين كوه دچار حادثه شد و جان سپرد

باشكروف پيش از اين نيز توانسته بود آناپورنا را در سال 1991، اورست 1993 و دائولاگيري را در 1995 فتح نمايد.

همچنين در اين مراسم از كوه نورد توانمند قزاق آناتولي بوكرايف كسي كه 17 بار قلل 8000 متري را در مدت 7 سال و 2 ماه فتح كرده ياد گرديد.

اورست 1991

دائولاگيري 1991

كي دو 1993

ماكالو 1995 دو بار در مدت 15 روز

اورست، دائولاگيري و ماناسلو در 1995

اورست، كانچن چونگا، لوتسه و چوآيو در 1996

اورست، لوتسه، برودپيك و گاشربروم دو در 1997

وي در سال 1997 بر روي آناپورنا جان سپرد

منبع

http://www.russianclimb.com/

http://www.mounteverest.net/

كانديداهاي اين مراسم

هیچ نظری موجود نیست: