۸ آذر ۱۳۸۶

مجمع آرزوها


مجمع آرزوها

روز 7 آذر مجمع فدراسيون كوه نوردي پس از نزديك به دو سال و نيم تاخير برگزار شد. آن زمان مهرعليزاده رئيس اسبق سازمان تربيت بدني براي مهره چيني در انتخابات كميته ملي المپيك اقدام به تغييرات گسترده در راس فدراسيون ها كرد، اما به رغم تلاشهايش نتوانست از پس هيئت رئيسه فدراسيون كوه نوردي بر آيد و آقاي آقاجاني را كه 4 سال پيش از آن تنها كانديداي نخستين مجمع فدراسيون بود با حكم سرپرستي در فدراسيون ابقاء نمود. با روي كار آمدن علي آبادي وي نيز تلاشهاي زيادي براي كنار زدن سرپرست فدراسيون صورت داد، اما تا زمانيكه سرپرست، فدراسيون را ترك ننموده بود نتوانست بر او و هيئت رئيسه اش غلبه نمايد. به هر حال علي آبادي كه خود را پدر ورزش ايران مي داند! و هر كاري را در حيطه اختياراتش قابل اجرا، دوست صميميش هوايي را بر اريكه قدرت نشاند. هوايي كه از پشتيباني خداداد ديگر دوستش كه رئيس دفتر علي آبادي نيز مي باشد بهره مي برد با اميد به پشتيباني مالي وزارت راه و تكيه بر تجربه كوه نورديش كه يادگار سنين طفوليتش به شمار مي آمد فدراسيون را در دست گرفت!. اما اشتباهات دنباله دار اين مهندس رو به بازنشستگي منجر به كنار رفتن زودهنگام وي و همكاران راه سازش شد.

دومين انتخابات پس از حدود 7 سال

روز 7 آذر در حالي كه بسياري همچنان با ترديد به برگزاري مجمع مي نگريستند، انتخابات برگزار گرديد و 6 كانديداي رياست خود را به راي نهادند تا براي 4 سال آينده خطوط فدراسيون كوه نوردي را رسم نمايند. در نهايت نيز محمود شعاعي كه همچون سرپرست پيشين پيشوند مهندسي را بر نام خود دارد با اكثريت آرا (38 راي)، بر كرسي رياست تكيه داد.

آقاي سيد احسان‌الدين منصوري برغم ترك جلسه با دو راي و محمدرضا ابريشم‌كار نيز به رغم اميد بسيار خود و خانواده نگرانش يك راي كسب نمودند! رضا ليامي مهندس شركت نفت رايي نياورد، گرچه در معرفي پيش از انتخابات از شعائي حمايت نمود. همچنين كامبيز بابائي دانشجوي دكتراي حقوق و جواد گياه شناس كارشناس ارشد جامع شناسي نيز پيش از راي گيري و به رغم ارائه پيشينه خود به نفع شعائي كنار رفتند.


وظايف رئيس

محمود شعائي مهندس نقشه بردار كه سابقه مديريت در سطوح بالاي سازمان جغرافيايي سپاه را دارد در حالي بر صندلي فدراسيون كوه نوردي تكيه مي زند كه سابقه حدود 30 سال كوه نوردي همراه با قطع انگشتان پاهايش در نخستين صعود زمستاني قله هرم داغ در منطقه سبلان و البته ايستادن بر فراز اورست را دارد وي 5 سال دبيري فدراسيون آقاجاني را نيز در كوله بارش مي بيند. از اين رو تا حدود زيادي نيز كابينه خود را از همكاران دوران دبيريش پر نموده! بي شك شعائي براي موفقيت نياز به پختن ديدگاههاي پيشين خود و البته كسب تجربه از اشتباهات روسا و سرپرستان گذشته دارد تا بتواند كشتي گل آلود را به وسط دريا هدايت نمايد. شعائي اگر قصد موفقيت را دارد (كه ظاهرا دارد) كافي است تا اشتباهات دو سرپرست قبل را مرتكب نشود!، حال شناسايي اين اشتباهات وظيفه همكاران اين مهندس نقشه بردار است تا بمرور فدراسيون كوه نوردي به روند عادي بازگردد.

شعائي خوب مي داند تيغ تيز منتقدان چون هميشه بر بلنداي كرسي فدراسيون قرار دارد، شايد اين موضوع موجب احتياط ابتدايي وي باشد! به هر حال كسب 38 راي از ميان 41 راي داخل صندوق پشتوانه خوبي براي تفكر است. اميد آنكه موفق شود.

در حاشيه مجمع

اما مجمع فدراسيون كوه نوردي نيز همچون ساير مجامع حاشيه هايي داشت كه بيانش مي تواند جالب باشد:

- مجمع راس ساعت 10 صبح روز 4 شنبه 7 آذر در محل آكادمي كميته ملي المپيك آغاز گرديد.

- پس از صحبتهاي رئيس مجمع (هاشمي معاون سازمان) كانديداها بر اساس حروف الفبا به معرفي و ارائه برنامه هايشان پرداختند.

- مدت زمان معين براي معرفي كانديداها 10 دقيقه لحاظ شده بود كه البته تمامي آنها بدليل بيشتر حرف زدن با تذكر رئيس مجمع روبرو شدند.

- در ميان كانديداها ابريشم كار و گياه شناس مدرنتر از سايرين و با لپ تاپ هايشان به پشت تريبون رفتند. اتصال نامناسب دستگاهها به ويدئوپروژكتور وسط سالن موجب اخلال در ارائه گزارش اين دو كانديدا شد، كه البته ابريشم كار بعدا به آن اعتراض كرد و معتقد بود اين كار را كرده اند تا او برنامه هايش را ناقص ارائه دهد!

مشخص بود كه اين دو براي اعلام برنامه هايشان كه بر روي پاورپوينت طراحي شده بود زحمت كشيده و قدري نيز مطالعه كرده اند، كه جاي تقدير داشت، هر چند گياه شناس پس از ارائه برنامه هايش همانند بابايي به نفع شعائي كنار رفت و ابريشم كار نيز پس از توزيع برشور برنامه هايش زمانيكه با حمايت ساير كانديداها از شعائي (بجز منصوري) مواجه شد از كوره در رفت و كودكانه بي ربط گفت!

- دبيركميته ملي المپيك دير آمد و زود رفت، البته پس از انداختن رايش در صندوق، وي حتي منتظر شنيدن نتيجه نيز نشد!

- راي سه استان غايب كه پيشتر غيبتشان محرز شده بود، از سوي اداره كل تربيت بدنيشان به سازمان اعلام و به صندوق انداخته شد.

- ابريشم كار كه از كوه نوردي سابقه يك سال عضويت در مجمع يكي از آموزشگاهها را داشت و احتمالا به پشتيباني فكري اقوامش كانديدا شده بود! به اينكه شعائي از صعودش به اورست ياد كرده معترض بود و معتقد بود او نيز توانايي پرداخت ده هزار دلار را دارد تا شرپاها كولش كرده و به قله اورست برسانندش! طفلك نمي دانست با اين مبلغ تنها اجازه پيدا مي كند پا بر دامنه هاي اين كوه بگذارد! شايد هم اين مهندس شهرداري به نام و نشان فدراسيون به عنوان سكوي پرتاب به شورا و مجلس مي نگريست!!! اظهارات ابريشم كار اعتراض روساي هيئتها و ساير اعضاي مجمع را در پي داشت.

- منصوري ديگر كانديداي مجمع كه اصرار داشت با همان نام سرتيپي خوانده شود! ظاهرا براي چندمين بار بود كه كانديد مي شد! وي پيشتر و در زمان ثبت نامهاي فدراسيون در زمان آقاي آقاجاني هم كانديد شده بود ولي مجمعي برگزار نشده و او دستش از كرسي فدراسيون كوتاه مانده بود! وي اينبار نيز بخاطر اطلاع رساني ديرهنگام سازمان و فدراسيون در مورد عبور كانديداها از فيلتر گزينشي سازمان و چاپ اشتباه نامش در روزنامه همشهري (بجاي سيد احسان الدين، علي درج شده بود) به هاشمي اعتراض كرد.منصوري معتقد بود براي ارسال برنامه هاي 50 صفحه ايش به استانها توسط فكس فرصت كافي نداشته! و البته در مدت مقرر معرفي خود نيز بيشتر به تعريف و تمجيد از خانواده خود و 50-60 شركتي پرداخت كه قرار است وي را پشتيباني مالي نمايند! منصوري همچنين به اينكه به عنوان آخرين نفر ارائه گزارش كرده دلخور بود، هر چند الفبا بود و نمي شد برعكسش كرد. او پيش از شنيدن نتيجه راي گيري به نشانه اعتراض جلسه را ترك كرد تا خبرنگاران نيز در پيش به بيرون سالن روان شوند.

- در كنار انتخاب رئيس از نكات مهم مجمع تغيير نام فدراسيون كوه نوردي به فدراسيون كوه نوردي و صعودهاي ورزشي بود. كاري كه بي شك طي چند سال آينده نويد تشكيل فدراسيون جديد صعودهاي ورزشي را مي دهد و براي هميشه مي بايد شاهد خروج رقابت از كوه نوردي بود هر چند امري است غير ممكن!

- با پايان راي گيري برخي كه بقول خودشان راهشان دور بود و بليط داشتند سريعتر محل را ترك كردند!

- هاشمي معاون سازمان پس از اتمام مجمع همچون هميشه با پرسشهاي خبرنگاران درباره فوتبال و انتخاب سرمربي آن روبرو شد!

- جلسه بعد از ظهر به معرفي كميته هاي فدراسيون و اعلام برنامه هايشان، بيان ديدگاههاي روساي هيئتها،باشگاهها، قهرمانان وورزشكاران اختصاص داشت.

مجمع با آرزوي كوه نوردان براي سومين انتخابات فدراسيون كوه نوردي در پائيز 1390 خاتمه يافت. اميد كه چنين باشد.

هیچ نظری موجود نیست: