۱۸ آذر ۱۳۸۶

بلندترين ماراتن دنيا

بلندترين ماراتن دنيا

هفته گذشته دوازدهمين دوره رقابتهاي ماراتن كوهستان در كشور نپال اجرا شد كه با برتري شرپاها همراه بود. اين رقابتها كه از سال 1987 پايه گذاري شده، در دامنه هاي كوه اورست اجرا مي شود.

خط آغازين ماراتن ارتفاع 5187 متري يعني دهكده كوچك گوراكشپ مي باشد، كه تنها دو ساعت با كمپ اصلي اورست در جبهه جنوبي اين كوه فاصله دارد. مسير مسابقه، با گذر از نامچه بازار 3446 متر، پايتخت شرپاها به سمت دهكده تامي 3500 متر امتداد يافته و به نامچه باز مي گردد. در مجموع دوندگان مسافت 42 كيلومتر و 195 متري مسابقه را طي خواهند نمود.

اختلاف ارتفاع پائينترين نقطه تا بالاترين حدود 1600 متر است و مسير علاوه بر سنگلاخ در بسياري نقاط داراي يخ و برف مي باشد.

در واقع مي توان مسير ماراتن را پانورامايي از كوههاي غول پيكر هيمالياي نپال دانست. شروع رقابت با گذر از يال شمال شرقي كوه پوموري 7165 متر بوده و از جبهه غربي نوپتسه 7861 متر مي گذرد. ضمن آنكه تاج اورست از وراي آن پيداست. كوههاي سربه فلك كشيده، چولاتسه، تاويتسه، آمادابلام، تامسركو و .... نيز در طول مسير به چشم مي خورند.

آغاز مسير همراه است با برودت 20- زير صفر در ساعت 30/6 صبح و بر روي مورنهاي دامنه يخچال طويل خومبو.

ديويد بكلر مسئول كميته پزشكي رقابتها مي گويد: بسياري از شركت كنندگان هيچگاه به خط پايان نمي رسند، اما جالبتر آنكه برخي از شركت كنندگان حتي قادر به شروع مسابقه نيز نيستند و اين به علت بلندي ارتفاع محل شروع مسابقه است.

امسال حدود 70 كوه نورد خارجي در اين رقابتها حاضر شدند كه عمدتا از كشورهاي انگلستان بودند، نيوزلند با 12 نفر، يك زوج آلماني، نمايندگاني از دانمارك، فرانسه، سنگاپور و ..... از جمله حاضران در اين رقابت بودند. ضمن آنكه 19 دونده كه اكثر آنها شرپا بودند از كشور نپال در اين مسابقه حضور يافتند.

وروديه رقابتها 1400 يورو بود، كه البته بخش زيادي از آن براي انتقال شركت كنندگان به مبدا مسابقه هزينه گرديد. جايزه مسابقات نيز علاوه بر مدال، مبلغ اندك 500 يورو براي نفر اول در هر دو بخش زنان و مردان در نظر گرفته شده بود و به نفرات بعد نيز مبلغ كمي پرداخت شد.

دوندگان خارجي حدود 17 روز زودتر براي هم هوايي، تمرين در ارتفاع و آمادگي جسماني به نپال آمده بودند. بدين منظور آنها مسير مسابقه را طي نموده و به قلل مرتفعتر اطراف منطقه، نظير گوكيو، كالاپاتار و پوكالده صعودهايي را داشتند. با اين حال اكثر آنها دچار عوارضي همچون سردرد، معده درد، ناراحتي در قفسه سينه و .... بودند.

جورج دود از ايرلند با 65 سال سن، مسن ترين شركت كننده بود، كه بدليل دوري از خطر خود را از مسابقه كنار كشيد.

لويس موري از اسكاتلند نيز با 30 سال سن، در حاليكه حدود نيمي از سال را در ارتفاع بالاي 2000 متر كشور فرانسه اقامت دارد و داراي تجربه كافي در ارتفاع است، در ارتفاع 4800 متري دهكده گوكيو و يك هفته پيش از آغاز مسابقه در حاليكه براي تمرين به منطقه آمده بود دچار عوارض ارتفاع گرديد و در نهايت مجبور شدند او را در داخل گاموبگ قرار دهند تا به شرايط عادي بازگردد و بعد به پائين منتقل گرديد. جالب آنكه او توانست يك هفته بعد با زمان 8 ساعت مسير ماراتن را به انتها برساند.


اما در بخش زنان آنجلا مود اسكاتلندي با 37 سال سن، كه سابقه شركت در رقابتهاي دوميداني را نيز دارد به مقام نخست رسيد. او با 5 ساعت و سه دقيقه توانست ركورد جديدي را براي بانوان در اين رقابتها ثبت نمايد. ركورد قبلي با زمان 5 ساعت و 16 دقيقه به هرير از انگلستان تعلق داشت كه در سال 1997به ثبت رسيده بود. مود كه در اقصا نقاط دنيا اقدام به شركت در رقابتهاي دو و ميداني نموده، اين رقابتها را كاملا متفاوت مي داند. وي در مجموع رقابتهاي زنان و مردان به عنوان هشتم دست يافت و البته دومين دونده خارجي بود كه از خط پايان مي گذشت.

كريج ماتكس از انگلستان با 34 سال سن، كه مهندس نقشه بردار است نيز نخستين غربيي بود كه از خط پايان مي گذشت. او كه با 4 ساعت و 53 دقيقه به خط پايان رسيده بود هدف خود را تنها رسيدن به خط پايان در مدت كمتر از 6 ساعت قرار داده بود، كه البته به اين موفقيت دست يافت.

اما مسن ترين شركت كننده اي كه به خط پايان رسيد جان بول از انگلستان با 61 سال سن بود. وي مسير را در مدت 9 ساعت طي نمود. او معتقد است آنها كه كمتر از 4 ساعت مسير را طي نموده اند واقعا ديوانه اند! زيرا هرگز فرصت تماشاي زيبائي هاي مسير را نداشتند.

اما امسال هر 4 سكوي برتر در بخش مردان به دوندگان يا بهتر بگوئيم شرپاهاي نپالي رسيد. بهادر روخاي با 27 سال سن كه يك پليس ساكن كاتماندو است با زمان 4 ساعت و 12 دقيقه و 20 ثانيه به مقام نخست دست يافت. عنوان دوم نيز به شرپا كارما ريتا از دهكده پورتسه رسيد.

اما جالب است بدانيد ركورددار اين رقابتها تا امروز هري روكا با زمان 3 ساعت و 50 دقيقه مي باشد. وي تا كنون سه بار در اين رقابتها به عنوان نخست دست يافته و البته با قياس ركورد وي با ركورددار ماراتن دنيا هايل گبرسيلاسي از مراكش كه با 2 ساعت و 4 دقيقه و 26 ثانيه اين عنوان را در اختيار دارد فاصله زيادي ندارد! اينطور نيست؟!

منبع

http://news.bbc.co.uk/

هیچ نظری موجود نیست: