۲۸ تیر ۱۳۸۷

نانگاپاربات؛ شادی و غم

نانگاپاربات؛ شادی و غم
در حالیکه روز چهارشنبه 16 جولای ایتالیایی ها در غم از دست دادن یکی از بهترین و فنی ترین کوه نوردان کشورشان بودند, یک روز بعد 5 کوه نورد ایرانی توانستند از مسیر کینشوفر این کوه دشوار را صعود نمایند تا موج شادی همنوردانشان را فرا گیرد.
کارل اونترکریچر کوه نورد 38 ساله ایتالیایی که به همراه هم نوردانش والتر نونز و سیمون کهرر مشغول گشایش مسیری نو بر روی جبهه راکیوت در نانگاپاربات بود بر اثر شکستن نقاب و سقوط درون شکاف جان خود را از دست داد. این سه درحالی بر روی نانگاپاربات مشغول صعود بودند که پیش از حضور بر روی این کوه توانسته بودند در 3 جولای بر رخ غربی قله چونگرا 6824 متری مسیری نو را گشایش نمایند. صعود ایشان دومین صعود به قله چونگرا به شمار می رفت.
این خبر غم انگیز را سرپرست تیم هربرت موسنر اعلام نمود. وی عنوان کرد:" آنها می توانند از کمپ اصلی شکافی را که کارل به داخل آن سقوط نموده ببینند. این اتفاق تلخ در ارتفاع 7000 متری رخ داد, جایی که هیچگونه امکانی برای انتقال پیکر بی جان کارل وجود ندارد.
راینولد مسنر, یکی از برترین کوه نوردان تمامی ادوار در مورد کارل گفته بود:"او ستاره ای نو در آسمان کوه نوردی ایتالیاست".
نانگاپاربات کوهی است که 28 سال قبل برادر کوچکتر مسنر, یعنی گونتر را در دل خود مدفون کرده بود.
راینولد مسنر پس از شنیدن خبر مرگ کارل عنوان نمود:" این یک تراژدی باورنکردنی است!".
کارل اونترکریچر 4 سال قبل با صعود به اورست و کی دو خود را در کوه نوردی ایتالیا مطرح نمود و پس از آن صعود مسیرهای نو را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داد.
وی ساکن منطقه دولومیتها در جنوب تیرول بوده و به همراه همسر و سه فرزندش در زادگاهش زندگی می کرد. کارل کوه نوردی را در 15 سالگی آغاز نمود و در سال 1997 توانست مدرک راهنمای کوهستان را در کشورش ازان خود نماید. نانگاپاربات با ارتفاع 8126 متر نهمین کوه مرتفع دنیا و یکی از پر تلفات ترین کوه ها در جهان به شمار می آید. نام این کوه در زبان اردو کوه عریان معنا می دهد که تعریفی است از بادهای سهمگین که موجب زدودن برف از یالهای آن می شود.


اما در سویی دیگر از کوه 5 تن از اعضای تیمی 7 نفره از کوه نوردان ایرانی توانستند بعد از ظهر روز 5 شنبه 17 جولای قله کوه نانگاپاربات را فتح نمایند. این صعود که از مسیر کینشوفر صورت گرفت دومین صعود موفق این فصل کوه عریان به شمار می آید.

کوه قاف این موفقیت را به کلیه اعضای این تیم تبریک گفته بازگشتی همراه با سلامتی را برای ایشان آرزو دارد.

اعضای ایرانی فاتح قله نانگاپاربات عبارتند از: لیلا اسفندیاری (سرپرست), کاظم فریدیان, سهند عقدایی, حسین ابوالحسنی و احسان پرتوی.
لازم به ذکر است با صعود نانگاپاربات شمار 8000 متریهای فتح شده توسط ایرانیان به عدد 11 رسیده و کوه نوردان کشورمان جهت دست یابی به 14 قله 8000 متری تنها نیاز به فتح قلل کانچن چونگا, دائولاگیری و آناپورنا دارند. به امید اهتزاز پرچم مقدس کشورمان بر فراز این سه کوه سترگ.

منبع:

۱ نظر:

ناشناس گفت...

از تمام مردم دنيا خواهشمنديم براي نجات سامان اقدامي كنند سامان هنوز زنده است اما زمان تلف مي كنند خواهش التماس.............