۱۹ شهریور ۱۳۸۷

قله تيليچو 7134 متر

تيليچو پيك Tilicho Peak
قله تيليچو 7134 متر، 23.406 فيت
موقعيت 28 درجه و 41 دقيقه و 4 ثانيه عرض شمالي
83 درجه و 48 دقيقه و 16 ثانيه طول شرقي
تيليچو قله اي است با ارتفاع 7134 متر در نزديك كوه مرتفع آناپورنا. اين قله در سال 1950 توسط موريس هرزوك (نخستين فاتح قله آناپورنا) در جريان جستجوي بهترين مسير براي صعود به آناپورنا كشف شد. در واقع هرزوك و همراهانش براي جستجوي بهترين مسير صعود آناپورنا به بالاي گردنه تيليچو گام نهادند. اما چيزي كه براي ايشان جالب بود مشاهده ديواره هايي غول پيكر و درياچه اي يخزده در زير قله تيليچو بود. هرزوك ديواره تيليچو را "حصار بزرگ" نام نهاد (داستان اين اكتشاف در كتاب آناپورناي هرزوك نيز آمده).
او مشاهدات خود نسبت به "حصار بزرگ" را از فراز گردنه تيليچو چنين مي نويسد:" از بالاي گردنه ديواره اي را مي ديديم كه تا ارتفاع 7000 متري كشيده شده بود و ميشد آنرا تا حدود 3300 متر بالاتر از كمپ اصلي تخمين زد. صخره هاي مسير بسيار صاف نشان مي دادند و البته پوشيده از برف بودند. ضمن آنكه نمي شد مسير خاصي را براي دسترسي به بالاي ديواره در نظر گرفت".
در كنار قله تيليچو مي توان قلل كانگسار كانگ 7458 و نيلگيري شمالي 7061 متر را نيز مشاهده نمود كه توسط خط الراس آناپورناها به هم متصل شده اند.
نخستين صعود تيليچو از مسير گردنه شمال غربي در سال 1978 توسط امانوئل شاموت صورت گرفت.
صعود تيليچو نسبت به قلل هم ارتفاع خود كمي فني تر و دشوارتر است. براي دسترسي به كمپ اصلي كوه معمولا از دو مسير استفاده مي شود. يك را از طريق دره مارشيانگدي و راه ديگر از سمت دره كاليكانداكي. در مجموع مسير دره كاليكانداكي بدليل عبور از گردنه مسوكاندو با ارتفاع 5300 متر كمي دشوارتر است، ضمن آنكه در برخي نقاط نيازمند ابزار فني نيز مي باشد. هر چند زيباترين دورنماي كوه تيليچو را مي توان از فراز آن مشاهده نمود.
كمپ اصلي كوه در كنار درياچه تيليچو و در ارتفاع 4800 متري برپا مي شود (برخي منابع ارتفاع كمپ اصلي را 4400 متر عنوان نموده اند) و تيمها مي توانند در دوره استراحتشان در كمپ اصلي از منظره زيباي اطراف درياچه لذت ببرند. نماي لاجوردي كوه و سكوت درياچه مناظري رويايي را پديد مي آورد. كشف سنگ واره ها در حاشيه درياچه اغلب يخزده حاكي از آن است كه درياچه تيليچو از بقاياي اقيانوس تتيس به شمار مي آيد.
مسير صعود
كمپ1 در ارتفاع 5800 متري قرار دارد، مسيري بسيار طولاني از روي خط الراس، تيمها را راهي كمپ اول مي نمايد. بخشهايي از اين مسير داراي شيب 70 تا 90 درجه مي باشد. از كمپ اول نيز مي توان نمايي زيبا از درياچه را مشاهده نمود.
كمپ دوم تقريبا در ارتفاع 6200 متري قرار دارد و راه دسترسي به آن كمي دشوار مي باشد. در واقع شيب نزديك به 40 درجه مسير آنرا نيازمند نصب طنابهاي ثابت نموده است. در بخشهايي از مسير كمپ دوم شيب مسير تا 90 درجه نيز مي رسد. ضمن آنكه مسير قله از كمپ دوم با شيبي نزديك به 40 تا 60 درجه روبرو است و نيازمند دقت بسيار است. اين مسير گاها در شرايط پس از بارش با سقوط بهمن همراه است. همچنين بخش پاياني مسير نيز از لحاظ فني كمي دشوار است.
اما نكاتي كه تيمهاي فعال بر روي تيليچو مي بايد مدنظر قرار دهند:
- مسير دسترسي به كوه تيليچو حدوا با 9 روز راه پيمايي همراه است.
- مسير راهپيمايي دائما به شرق و غرب كشيده مي شود، اين امر نياز به همراهي راهنماهاي مجرب را بيان مي دارد.
- معمولا دوره صعود با توجه به وجود دو كمپ براي تيمها بسيار كوتاه در نظر گرفته مي شد. اما فني بودن بخشهايي از مسير موجب مي شود آنها به مدت زمان بيشتري نياز داشته باشند.
- تيمهايي كه از مسير گردنه مسوكاندو راهي كمپ اصلي مي شوند نيازمند تجهيزات فني هستند.

منابع:


هیچ نظری موجود نیست: