۲۰ مهر ۱۳۸۷

بلندترين زباله‌گاه زمين

بلندترين زباله‌گاه زمين
كوهنوردان بي‌تجربه همواره خطري اساسي براي ديگر كوهنوردان محسوب مي‌شوند. به گفته كلاوس ميس، پزشك اهل مونيخ و متخصص ارتفاعات هم‌اكنون پس از گذشت 55 سال از نخستين صعود ادموند هيلاري و تنسينگ نورگي به اورست، اين كوه به مقصد سفر انبوه گردشگراني تبديل شده است كه سالانه بيش از 65هزار دلار هزينه مي‌كنند تنها به اين اميد كه بتوانند عكسي از خود در بلندترين نقطه جهان داشته باشند. اين در حالي است كه به گفته كلاوس، تلاش اغلب اين گردشگران به‌دليل بروز بيماري‌هاي خاص ارتفاعات با شكست روبه‌رو مي‌شود. بنابر يك طرح ارائه شده از سوي «هانس اولمر» پزشك ارتفاعات، بسياري از كوهنوردان خطرات ناشي از ارتفاعات را دست كم مي‌گيرند.
طبق اين طرح تنها نيمي از كوهنوردان باتجربه از علل، نشانه‌ها و اقدامات پيشگيرانه در مقابل بيماري‌هاي خاص ارتفاع آگاهي دارند. طبق آمار بيش از 80 درصد كوهنوردان حرفه‌اي، ماندن در ارتفاعات را عاري از هر گونه خطري مي‌دانند. از زمان نخستين صعود به اورست در سال 1953 تا‌كنون مسير اين كوه 3681 بار پيموده شده است. طبق آمار بيش از دو سوم صعود‌هاي انجام گرفته از سال 2000 به بعد بوده است به‌طوري‌كه تنها در سال 2007 تعداد فاتحان قله اورست به 629 نفر رسيد. اما در اين ميان آنچه بيش از افزايش تعداد كوهنوردان، مورد توجه است آثاري است كه به واسطه حضور انبوه كوهنوردان در سال‌هاي اخير در اورست به جاي مانده است؛ به‌طوري‌كه ديگر مدت‌هاست كه از اورست نه به‌عنوان بلند‌ترين قله جهان كه به‌عنوان بلندترين زباله‌گاه زمين ياد مي‌شود.
اورست، در فهرست مناطق در‌معرض خطر زمين
در چند سال گذشته چادر‌هاي رنگي پاره شده، كپسول‌هاي خالي اكسيژن و قوطي‌هاي مواد غذايي به يكي از مناظر آشناي فاتحان اورست تبديل شده است به‌طوري‌كه در پي درخواست فعالان و حاميان محيط‌زيست، پارك ملي اورست هم‌اكنون در فهرست مناطق در معرض تهديد يونسكو ثبت شده است. دليل اين اقدام علاوه بر گرم‌شدن شديد زمين در اين منطقه، وجود انبوه زباله به‌عنوان بحراني زيست‌محيطي اعلام شده است؛ در حالي‌كه وضعيت اورست هر سال نسبت به سال قبل وخيم‌تر مي‌شود. صدها كوهنوردنما(!) از سراسر جهان هرساله تلاش مي‌كنند شانس خود را براي فتح اين قله محك بزنند اما تنها آثار مخرب خود را به جاي مي‌گذارند. به گفته كارشناسان طي 30 سال گذشته با افزايش تعداد كوهنوردان، اين قله به‌تدريج به يكي از بزرگترين مقاصد سفر‌هاي تحقيقاتي و گردشگري تبديل شده است كه با وجود عمليات پاكسازي گسترده و نيز افزايش آگاهي زيست‌محيطي در گردشگران همچنان پذيراي هزاران تن زباله به‌عنوان تنها ره‌آورد كوهنوردان است.
تلاش براي مهار زباله
كشور نپال در سال‌هاي اخير تلاش كرده است معضل انبوه زباله در اورست را با طراحي سيستم پولي ويژه‌اي مهار كند. بر اين اساس هر كوهنورد مي‌بايد قبل از صعود تعداد كپسول‌هايي را كه با خود حمل مي‌كند اعلام كند.
از سال 2005 طبق قانون كشور نپال، زباله‌هاي اورست به درون دره منتقل مي‌شود لذا هيات‌هاي تحقيقاتي اورست پيش از حركت علاوه بر ذكر تعداد كپسول‌هاي خود ملزم به پرداخت مبلغي پول به‌عنوان وثيقه هستند كه در پايان پس از انتقال زباله‌ها به درون دره بازگردانده مي‌شود. علاوه بر آن نپال به كوهنوردان پيشنهاد داده است به جاي استفاده از ظروف پلاستيكي و شيشه‌اي از كانتينر‌هاي فلزي كه در خود اين كشور بازيافت مي‌شوند استفاده كنند. هر ساله گروه‌هاي اعزامي به اورست به‌منظور جمع‌آوري زباله‌هاي اين كوه اقدام به قرعه‌كشي مي‌كنند. تيم اعزامي ژاپن در 8 سال گذشته بيش از 9 تن زباله از اورست جمع‌آوري كرده است.
نوگوچي، سرپرست اين گروه در سال گذشته در اقدامي حيرت‌آور زباله‌هاي جمع‌آوري شده از اورست را در موزه‌هاي توكيو و سئول به معرض نمايش عموم درآورد. به گفته اين كوهنورد سرشناس اهل ژاپن، وجود زباله‌هايي نظير كپسول‌هاي خالي اكسيژن، طناب و كلنگ در 8هزار متري قله بسيار چشمگير است. اين كوهنورد كه مرد زباله اورست نام گرفته است پس از بازگشت از پنجمين سفر خو به اورست 500 كيلو زباله جمع‌آوري كرده بود. بنابر گزارش بي‌بي سي هيات كوهنوردان نوگوچي در مجموع 9هزار كيلو زباله به جاي مانده از كوهنوردان پيشين را به درون دره انتقال داده‌اند.
كارشناسان دليل اصلي آلودگي اورست را چنين عنوان مي‌كنند كه بسياري از كوهنوردان در راه بازگشت از قله به‌دليل ضعف ناشي از خستگي و كمبود اكسيژن قادر به حمل دوباره وسايل خود به دره نيستند. به‌همين دليل باقي ماندن كپسول‌هاي اكسيژن از سوي كوهنوردان را هميشه نمي‌توان از روي بي‌ملاحظگي دانست.
هشدار كارشناسان؛ زيست بوم اورست را آلوده نكنيد
كشور چين نيز چندي‌قبل از برنامه پاكسازي جامعي براي حمايت از محيط‌زيست اورست خبر داد. در پي هشدار كارشناسان زيست‌محيطي مبني بر اينكه هجوم گردشگران به اورست خطري جدي براي اكوسيستم اين كوه محسوب مي‌شود چين قصد دارد سيل كوهنوردان اورست را در سال آينده محدود كند. دليل اين تصميم اجراي عمليات پر هزينه پاكسازي و نيز حفاظت از مناظر بي‌نظير اورست اعلام شده است. محدوديت‌هاي اتخاذ شده براي بازديدكنندگان از نيمه دوم سال 2009 آغاز خواهد شد. هم‌اكنون نيز 2 مركز جمع‌آوري زباله در نزديكي معبد رونگباك چين احداث شده است.
اين در حالي است كه ذوب شدن يخچال‌هاي فلات كينگاي تبت و نيز دود ناشي از اتومبيل‌ها و ديگر وسايل نقليه كوهنوردان نيز مزيد بر علت شده است. لذا به‌دنبال تشديد بحران زيست‌محيطي در اورست، چين با وضع قوانيني جديد، تمهيدات ويژه‌اي را براي فتح اين قله 8850 متري انديشيده است.براي مثال گروه‌هاي تحقيقاتي ديگر اجازه ندارند با اتومبيل‌هاي شخصي مسير اردوگاه اصلي اورست را كه در فاصله 5180 متري واقع شده است بپيمايند بلكه طي اين مسير از اين پس با گاري انجام مي‌گيرد.
در سال 2007 قسمت‌هايي از كوه اورست كه در چين واقع شده پذيراي بيش از 40هزار گردشگر بوده است كه در مجموع 120هزارتن زباله از خود به جاي گذاشته‌اند. سازمان‌هاي حمايت از محيط‌زيست چين قصد دارند در نيمه اول سال 2009 دامنه‌هاي قله را از اين زباله‌ها پاكسازي‌ كنند. اين اقدام با هدف جلوگيري از وقوع يك بحران زيست‌محيطي به‌ويژه در بخش نپال اورست انجام مي‌گيرد.
منبع

هیچ نظری موجود نیست: