۳۰ مهر ۱۳۸۷

گفت‌وگو با آنگ شرینگ شرپا رئیس اتحادیه کوه‌نوردی آسیا

گفت‌وگو با آنگ شرینگ شرپا رئیس اتحادیه کوه‌نوردی آسیا
- آقای آنگ‌شرینگ، به شما خوش‌آمد می‌گوییم. لطفاً خودتان را برای خوانندگان وب سایت فدراسیون کوه‌نوردی ایران معرفی نمایید.
× من آنگ شرینگ شرپا هستم. 35 سال سابقه کوه‌نوردی دارم و البته از سال 1982 کوه‌نوردی خود را جدی‌تر و با صعود به قلل 6000 متری گسترش دادم و بهترین صعودم تلاش تا ارتفاع 8000 متری قله اورست بوده است. تاکنون دو مرحله 3 ساله به عنوان رئیس فدراسیون کوه‌نوردی نپال انتخاب شده‌ام (در کشورنپال هر رئیس فدراسیون تنها می‌تواند تا دو مرحله به این پست منصوب شود).
- در اجلاس تهران از پسر شما داوا استیون شرپا به دلیل فعالیت‌های محیط زیست تجلیل شد لطفاً او را بیشتر معرفی کنید و علت این تجلیل را هم بگویید.
×داوا استیون 25 سال سن دارد و دو بار موفق به صعود اورست، 1 بار لوتسه و 1 بار هم چوآیو شده. داوا استیون طی دو سال گذشته تلاش‌های ارزشمندی را به منظور پاکسازی منطقه خومبو و جلب نظر جهانیان به حفاظت از این منطقه صورت داده، به همین منظور فدراسیون جهانی کوه‌نوردی از داوا تجلیل به عمل آورد.
- آقای آنگ‌شرینگ از کشور خودتان بیشتر برایمان بگویید.
× کشور نپال در دنیا به دلیل کوه‌های مرتفع آن شناخته می‌شود، در حالی که ما علاوه بر کوه‌ها دارای فرهنگی بسیار غنی نیز هستیم که طی صدها سال در کشور ما شکل گرفته و پس از حضور طبیعت‌گردان، آنها با این فرهنگ آشنا می‌شوند. به رغم این مسئله نمی‌توان از طبیعت زیبای کشورمان به راحتی گذشت. در کشور ما 8 قله 8000 متری قرار دارد که البته تعدادی از آنها با تبت و هند هم‌مرز است با این حال این امر توانسته گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را هم جذب کشور ما نماید.
- در نپال برای صعود به قلل با ورودیه منطقه هزینه‌ای از جهانگردان و کوه‌نوردان دریافت می‌شود. این مبالغ به چه شکل خرج می‌شود؟
×بخشی از این هزینه‌ها به منظور آموزش عمومی مردم در شهرها و روستاهای حاشیه کوه‌ها هزینه می‌گردد. بخشی از آن را برای ایجاد تسهیلات امداد و نجات در منطقه هزینه کرده‌ام، ایجاد امکانات برای جهانگردان نیز از جمله مواردی است که هزینه‌هایی را به همراه داشته و از پول دریافتی از جهانگردان به این منظور هزینه شده است. البته امور اداری مربوط به جهانگردان نیز دارای هزینه‌های زیادی است.
در مجموع در نپال یکسری از کوه‌ها و مناطق گردشگری زیر نظر مستقیم دولت و بخشی نیز زیر نظر اتحادیه کوه‌نوردی است و هر دو مرجع فوق در اموری که به آن اشاره نمودم فعالیت می‌کنند.
اما در مورد هزینه‌های مازاد بر مواردی که نام بردم باید عنوان کنم اتحادیه کوه‌نوردی 10% از مجموع هزینه‌ها را به صورت مشخص برای مراقبت از منطقه و 5% را به منظور امنیت، هزینه می‌نمایند.
- طی چند دهه اخیر بزرگترین مشکل طبیعت هجوم گردشگران و تخریب محیطها بخصوص کوهستان بوده، همچنین با گرمتر شدن کره زمین شاهد نابودی یخچال‌های هیمالیا بوده‌ایم. برای مقابله با این معضلات چه فعالیت‌هایی را در کشورتان صورت داده‌اید؟
× متأسفانه هجوم گردشگران به کوه‌ها و دره‌ها همراه با باقی ماندن زباله‌های بسیار بوده است و دولت نپال و اتحادیه کوه‌نوردی با وضع قوانین سختی نظیر دریافت ودیعه برای بازگرداندن زباله، قراردادن جرائم برای متخلفان، آموزش مردم محلی به جمع‌آوری زباله‌ها همچنین پاکسازی و خروج زباله‌ها سعی در مقابله با این معضل دارد. ضمن آنکه فشارهای مجامع جهانی نیز موجب توجه بیشتر دولت نپال به این امر شده است.
- طی چند ماه گذشته شاهد تغییرات زیادی در دولت مرکزی نپال و به ویژه تبدیل حکومت پادشاهی به جمهوری بوده‌ایم، این تغییرات تا چه اندازه در روند گردشگرای نپال تأثیر گذاشته؟
×شما می‌دانید جابجایی دولت ما به شکل رقابتی و با رأی اعضای پارلمان نپال بوده و البته مائوئیست‌هایی به حکومت رسیده‌اند سابقه مدیریتی کمتری در این امر دارند و البته شرایط گردشگری برای ما نسبت به دوران حکومت پادشاهی سخت‌تر شده این امر موجب کاهش ورود گردشگر در نپال شده. هر چند در میزان حضور کوه‌نوردان آمار نشان‌دهنده رشد است.
- ضمن آرزوی موفقیت به عنوان آخرین سئوال لطفاً نظرتان را در دومین سفرتان به ایران راجع به کشور ما بگویید.
×بله من دفعه قبل به دماوند رفتم و با مردم و کوه‌نوردان شما برخورد داشتم. آنها بدون آنکه ما را بشناسند تنها به خاطر اینکه خارجی هستیم به ما لطف داشتند و کمکمان می‌کردند. برخوردهای مردم شما بسیار دوستانه بود و من خاطرات خوبی از مهمان‌نوازی ایرانیان با خود به همراه بردم.
این بار نیز خوشحالم که به دلیل برگزاری مجمع جهانی کوه‌نوردی به کشور شما می‌آیم. امیدوارم برگزاری این جلسات در پیشرفت ارتباطاتمان با کشور شما مؤثرتر واقع شود. برای شما نیز آرزوی موفقیت دارم.

هیچ نظری موجود نیست: