۴ اسفند ۱۳۸۷

طريقه بستن طناب به صندلي صعود

طريقه بستن طناب به صندلي صعود

با توجه به تجربيات صعود ها، قلل مرتفع و اسكي در كوهستان، نمايشهاي آكروباتيك، در ساختمانها و در محلهاي كار همگاني، به نظر ميرسد كه امروزه سيستمي كه بهترين حمايت را در زمان سقوط از خود نشان مي دهد، جليقه متصل به سينه و صندلي نباشد بلكه صندلي متصل به حلقه ران است كه هنگام صعود به قلل مرتفع بسيار متداول مي باشد. (صندلي صعود كارايي بيشتري نسبت به جليقه سينه و صندلي دارد)

اين دستگاه امروزه خيلي مطمئن بوده و تنها عيبي كه خستگي رانها در مدت زمان طولاني نشستن بر روي صندلي است (زيرا فشار تسمه ها به كمر و ران آسيب ميرساند).

در مورد صندلي صعود متصل به حلقه ران براي كودكان توصيه مي شود كه از بند شانه (سينه و صندلي) هم استفاده گردد زيرا نشيمنگاه كودكان كوچك و احتمال سر خوردن صندلي صعود بسيار است و اين نشيمنگاه كوچك امكان استفاده از صندلي متصل به حلقه ران ساده را نمي دهد.

گره هاي توصيه شده:

- گره هشت

- گره صندلي

گره ضامن

همچنين از گره دم گاوي نيز استفاده مي شود.


ملاحظاتي مهم در مورد بستن طناب به صندلي

گره بايد به درستي به صندلي متصل شود



در هنگام بستن طناب دوبل (دولا)، بايد حتما" از دو گره غير وابسته به يكديگر استفاده نمود. يك گره براي هر سر طناب.


- گره گاوي فقط در دوره هاي مقدماتي استفاده مي شود(در آموزش گره ها، اولين گره اي است كه آموزش داده مي شود)

گره دوم اصولا" گره هشت است. هر كدام از اين دو گره با يك گره ضامن دوبل تكميل مي گردد. خيلي مهم است كه توجه زيادي به اصول آموزشي بستن گره ها داشته باشيم.

- بعضي از صندلي هاي تشكيل شده از يك تسمه صاف يك تكه اين اجازه را به ما مي دهد كه تمام اصول ممكن رعايت و با تمام كمرها (با سايزهاي مختلف) مطابقت داشته باشد.

- اين جليقه بعضي مواقع خطرناك مي باشد زيرا ترمز تسمه هم سطح حلقه متصل به طناب نمي باشد. لغزش تسمه در هنگام سقوط يا پاندولي مي تواند باعث ايجاد فشار زياد شده كه منجر به يك حادثه بد خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست: