- طناب بسته شده بين يك گروه هميشه بايد كشيده باشد.
- در هنگام صعود، راهنما بايد نفر اول گروه باشد تا آماده مقابله با خطرات احتمالي شود و همچنين با توجه به سطح توانمندي همراهان يك پيشروي منظم داشته باشد.
- در هنگام فرود، راهنما در انتهاي گروه حركت مي كند تا جلوي خطر لغزش نفرات را بگيرد.
- وقتي پيشروي به صورت دو نفره (راهنما و نفر دوم) انجام گيرد امنيت كاهش مي يابد زيرا به تنهائي مشكل است از سقوط شخصي در يك شكاف يخي جلوگيري كرد. ولي اگر مسير اجازه بدهد (كم خطر باشد) مي توان نفر دوم را جلوتر فرستاد.
- در هنگام خطر شكستن پل برفي، راهنما يك كارگاه محكم قبل و بعد از شكاف يخي ايجاد مي كند. كارگاه ايجاد شده بر روي پيچ يخ، يا كلنگي كه به صورت افقي (اصطلاحا” Dead man ناميده مي شود زيرا كلنگ را به حالت افقي قرار داده و روي آنرا با برف مي پوشانيم. در اين جا از لنگر برف يا نبشي برف نيز ميتوان استفاده كرد) قرار دارد بايد در فاصله مناسبي با شكاف يخي قرا گيرد. (به علت امنيت و راحتي در فعاليتهاي بعدي)
- هنگامي كه تيم بيش از دو نفر باشند، امنيت بيشتري بوجود مي آيد، زيرا در اين حالت افراد بسياري وجود دارند كه بتوانند همزمان مانع از سقوط شخص در شكاف يخي شوند . با توجه به مسير، راهنما مي تواند سر طناب يا بعنوان نفرات بعدي قرار گيرد.
- گذرگاه ري ماي (ابتداي يخچال كه از كوه جدا مي شود ري ماي گفته مي شود)
در هنگام صعود، راهنما ابتدا بالا رفته و همنوردش در چند متري لبه پائيني قرار مي گيرد (نقش وزنه تعادلي در هنگام سقوط راهنما در ري ماي). حمايت شخص دوم بوسيله يك كارگاه خيلي محكم (پيچ يخ، جسم مرده، كلنگ)، بر سر شانه يا كمر انجام مي شود كه اگر اتفاقي بوسيله يك حركت اشتباه ايجاد شود بتواند نه تنها از عدم تعادل يا ليز خوردن شخص، بلكه از سقوط او نيز جلوگيري كند.
در زمان فرود، ابتدا نفر دوم پائين مي رود. در زمان فرود راهنما، اگر شرايط اجازه بدهد، نفر دوم مي بتواند با طناب كشيده شده به فرود خود ادامه دهد و زماني كه در آن طرف ري ماي قرار داد بايد مراقب باشد كه تعادل راهنمايش را به هم نزد.
در حالت سقوط در يك شكاف يخي و پس از توقف شخص سقوط كرده، فردي كه در سطح يخ قرار دارد قبل از آنكه بايستد و شخص سقوط كرده را بازگرداند يك اتوبلوك روي طناب بسته و آنرا به كارگاه مانند پيچ يخ، كلنگ (جسم مرده) متصل ميكند.
لازم است كه وسايل ضروري كوهنوردي را همراه داشته باشيم (حلقه طنابچه براي اتوبلوك، كارابين و پيچ يخ) كه اين وسايل بايد جلوي دست باشد نه اينكه در ته كوله گذاشته شود.
- زمانيكه در طي عبور از روي يخچال، احتمال خطر سقوط در شكاف يخي بالا رود، فاصله نفرات ميبايد بين 12 تا 15 متر باشد.
- زمانيكه در طي عبور از روي يخچال، احتمال خطر سقوط در شكاف يخي كم شود، فاصله نفرات ميبايد بين 8 تا 12 متر باشد.
تجهيزات:
§ طناب ديناميك 8 ميليمتري (حداقل)
§ اگر امكان دارد يك طول طناب ديناميكي 8.2 يا 9 ميليمتري
§ طول طناب حداكثر 35 تا 50 متر، ديناميك
§ كارابين پيچدار، طنابچه اتوبلوك
§ پيچ يخ لوله اي با قطر زياد
§ طنابچه انفرادي با ضخامت 9 ميليمتر و با طول 7 تا 11 متر براي ساختن قرقره
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر