۴ شهریور ۱۳۸۸

امتداد دادن طناب - تله فريك

6-8 امتداد دادن طناب

6-8-1 گذر از روي مانع Passabloc

در اين دستگاه ساده با استفاده از تجهيزات اندك با كمك سايش طناب در نقطه A اتوبلوكي ايجاد مي شود. اين دستگاه اجازه مي دهد كه سريعا” طناب را كشيده يا شل كنيم.

6-8-2 سيستم ديگر

اين دستگاه، ساده، لزوما” به تجهيزات خاصي احتياج ندارد و به ما اجازه مي دهد كه طناب را براي كار گذاشتن تله كابين (يا وسيله اي مانند آن براي حمل و نقل در كوهستان ) بكشيم.

واضح است كه اگر چند قرقره وگيره اتوبلوك داشته باشيم، مي توانيم يك جراثقال قرقره اي موثر در آنجا درست كنيم.

با كشش به دست آمده طناب بوسيله گره گاوي قفل مي شود.


توجه: هر گاه نيرويي بر روي طناب وارد شود، وزن اين بار بر روي گيره ها و طناب نيروي قابل ملاحظه اي را بوجود مي آورد. اگر اين نيرو كاملا” ضروري نباشد بايد از كشش خيلي زياد به طناب افقي اجتناب كنيم.

6-9 تله فريك (Telepherique) يا تله كابين


A گره قفل كننده تله كابين
B وارد شدن كشش بر تله كابين
C طنابي كه براي بازگرداندن تله كابين كشيده مي شود
جهت حركت طناب هنگامي كه طناب را باز مي گردانيم.

ترتيب زماني عمل:

1) راهنما در ميانه طناب و نفر دوم در قسمتهاي انتهاي آن قرار مي گيرد.

2) نفر دوم از يكي از دنباله هاي طناب جدا مي شود. اين دنباله براي تله كابين به كار مي رود، دنباله ديگر طناب براي حمايت عادي به كار مي رود.

3) قبل از حركت، راهنما طول گذرگاه را محاسبه كرده و از انتهاي طناب به اندازه اين فاصله (محاسبه شده)+2 يا 3 متر، يك گره حجيم از نوع (گره گاوي همراه با هشت) مي زند. A

4) راهنما بوسيله دنباله طناب متصل شده به شخص دوم، حمايت مي شود. او انتهاي دنباله طناب را كه در دست داشته را از سر ميخ (چشم ميخ ) يا در حلقه هاي طنابچه هاي متصل به ميخ عبور مي دهد.

5) هنگامي كه به آخر گذرگاه رسيديم، راهنما يك كارگاه نصب و طناب B عبور داده شده از داخل ميخ را ميكشد. در ابتداي گذرگاه اين طناب بر روي گره از پيش زده شده، قفل مي شود.

6) حمايت بوسيله طناب متصل به راهنما انجام مي گيرد. عبور نفر دوم بر روي حمايت جانبي بوسيله طنابچه بسيار كوتاهي بر روي طناب متصل شده به تله كابين انجام مي گيرد.

7) زمانيكه نفر دوم از محل عبور كرد و به انتهاي آن رسيد، راهنما طناب B را باز كرده و دنباله طنابC را براي بازگرداندن تله كابين مي كشد. نفر دوم مي تواند بعد از آن مجددا” خود را به طناب بسته و به صعود خود ادامه دهد.

هیچ نظری موجود نیست: