۱۷ مرداد ۱۳۸۸

گاشربروم دو؛ جشن، سكوت و زباله!

گاشربروم دو؛ جشن، سكوت و زباله!

تيمهاي كوه نوردي استان تهران و شهرستان سراب با 2 و 3 كوهنورد در روز 29 تيرماه 88 در حالي موفق به صعود قله گاشربروم دو، سيزدهمين كوه مرتفع دنيا شدند كه با گذشت حدود 2 هفته مورد انتقاد كوه نوردان تيم altitudejunkies قرار گرفته اند.


Daniela از اعضاي اين تيم با دو پرسش تيمهاي ايراني را مورد انتقاد قرار داده:
وي معتقد است اعضاي اين تيمها در حالي جشن صعود گرفته اند كه تنها تا نزديك قله گاشربروم دو صعود كرده اند!

وي مي گويد:

some of them happy for getting the summit
(later we knew that they were close to it, but never made it)

در اين رابطه سايت هيئت كوه نوردي استان تهران در روز 3 مرداد 88 از قول سرپرست تيم خود مي نويسد:
ساعت 13:45 آخرين گام ها به سمت قله برداشته مي شد، تيم به زير نقاب برفي كه به علت بارش هاي جديد بسيار شكننده و خطرناك مي نمود رسيد، ظاهرا مدت طولاني كسي بر روي نقاب گام ننهاده بود، تيم نيز تصمیم گرفت از رفتن بر روي آن خودداري كند. اعضاء همديگر را در آغوش كشيدند و پرچم پر افتخار ايران را بر بلنداي قله به اهتزاز در آوردند.

همچنين آقاي خليلي سرپرست تيم شهرستان سراب و رضا بهادراني عضو كرمانشاهي اين تيم نيز در بدو ورود به ايران در گفتگو با شبكه خبر ابراز داشتند: اعضاي تيم حمله تنها تا حدود 30 متري قله پيش رفتند و بدليل وجود نقابي خطرناك و طوفان از گام نهادن بر قله و ادامه مسير اجتناب نمودند.

اما اجتناب اعضاي تيم از صعود نقاب انتهايي كه به گفته دانيلا حدود 70 تا 100 متر پائينتر از قله قرار دارد (و اعضاي تيم ايران آنرا 30 تا 50 متر پائينتر عنوان نموده اند) زماني قابل تقدير مي باشد كه بدانيم كوه نورد اسپانيائي كه پس از ايشان به همراه يك كوه نورد لهستاني راهي قله شده بود برغم هشدارهاي همنوردش پس از پشت سر نهادن نقاب و صعود قله ديگر يه پائين بازنگشت.

سايت هيئت كوه نوردي استان تهران در اين مورد مي نويسد:
او پس از رسيدن به كمپ سوم از گم شدن همنوردش خبر داد، وي ادعا كرد كوهنورد اسپانيايي با توجه به ممانعت هاي او از نقاب برفي بالا رفت و ديگر از او خبري نشد.

در هر صورت تلاش تيمهاي تهران و سراب چه با گام نهادن بر روي قله و يا با صعود تا زير نقاب قله جاي تقدير دارد.

زباله هاي تيم ايران!
اما نكته دوم و بسيار مهم دانيلا در مورد زباله هاي بجاي مانده تيمهاي ايراني در كمپ 1 مي باشد كه او در عكسهاي خود گوني سر بسته و پر آنرا با افتخار بر دست گرفته و آنرا سند محكوميت تيمهاي ايراني مي داند و مدعي است ايرانيها گوني هاي زباله را داخل شكافهاي نزديك كمپ انداخته اند!
نظر به اهميت اين موضوع اقدام به تماس با آقايان اميد آمحمدي از اعضاي تيم و كاوه كاشفي سرپرست تيم نمودم. هر دوي ايشان با تعجب از اين قضيه عنوان داشتند:

پس از جمع آوري كمپ اول بدليل بار زياد چادرها و زباله هاي تيم كه در 2 گوني جمع آوري شده بودند در محل كمپ بجاي گذارده شد و سه روز بعد باربرهاي پاكستاني پس از دريافت 180 دلار اقدام به انتقال آنها به كمپ اصلي نمودند.

با اين اظهارات مي توان حدس زد در اين مدت ساير كوه نوردان با ديدن زباله ها به گمان آنكه تيمهاي ايراني آنها را در كمپ 1 رها كرده اند اقدام به ارسال گزارش و تصاوير نموده اند. گرچه آنها بايد حدس مي زدند تيمي كه قصد پائين آوردن زباله هايش را ندارد چرا آنها را در داخل گوني جمع آوري نموده! (البته ادعاي انداختن زباله ها در داخل شكاف امري است كه تيمهاي كشورمان مي بايد به آن پاسخ دهند!).

در هر حال اميدوارم هيئت كوه نوردي استان تهران هر چه زودتر اقدام به پاسخگويي به سايتهاي پوشش دهنده اين خبر نمايد تا از هرگونه شايعه پراكني در مورد تيمهاي كشورمان اجتناب گردد.

اطلاعات بيشتر:

۲ نظر:

ناشناس گفت...

احتمالا اين كوه نوردان خيلي خيلي طبيعت دوست بودن كه يك شكاف عميق رو رفتن پائين بعد آشغالهاي بسته بندي شده ايران رو در آوردن (اگه آشغال بخواهيم بندازيم تو گوني بسته بنديش مي كنيم و بعد از شكاف پرت مي كنيم پائين) و باهاش عكس گرفتن! بعد هم كامل توضيح دادن توش چي بوده و با سكوت مي آرن كمپ اصلي جالبه!
نظر شما چيه! كسي حاضر از شكاق بره پائين آشغال دربياره و عكس باهاش بگيره و بعد بزاره تو وبلاگش و براي سايتاي ديگر بفرسته؟
لازم به ذكر فقط 7 نفر صعود كردن كه 5 تاشون ايراني بودن
خوب حالا خودتون نتيجه بگيريد
راستي 50 متر رو چطوري اندازه گرفتن با متر؟ gps كه خودش خطا تا 100 متر داره

ناشناس گفت...

http://tehranclimb.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=505