۷ آذر ۱۳۸۸

خداحافظ لاسيدلي

خداحافظ لاسيدلي
روز 20 نوامبر لينو لاسيدلي كوه نورد معروف ايتاليايي كه به همراه آشيل كامپانوني در تابستان 1954 توانسته بود نخستين صعود كي دو را صورت دهد در سن 84 سالگي درگذشت. لاسيدلي راهنماي كوهستان و مربي اسكي از افرادي بود كه راز او و همنوردانش در كي دو سالها به عنوان معمايي در كوه نوردي ناگفته ماند. رازي كه به روز 31 جولاي 1954 همزمان با صعود او و كامپانوني به كي دو باز مي گردد.

در تابستان 1954 كامپاگنوني و لاسيدلي اعضای تیم بزرگ و مجهزی به سرپرستی آرديو دزيو بودند. تیمی با بیش از 500 باربر محلی، 11 کوهنورد و 6 دانشمند. آنها برای صعود قله 9 کمپ برپا کرد. یکی از کوهنوردان بر اثر ذات الریه جان خود را از دست داد. پس از این صعود چیزی که بیش از فتح قله جلب توجه کرد تلاشهای کوهنورد بزرگ ایتالیایی والتر بوناتی و باربر پاکستانی مهدی بود، که ظاهرا بازیرکی سایرین از صعود قله بازماندند. فاتحان قله همچنین مدعی بودند بوناتی و مهدی زمانیکه کپسولهای اکسیژن را به کمپ آخر حمل می کردند، بدلیل شب مانی در ارتفاع بخشی از اکسیژن را مصرف کرده بودند و تیم قله بخشهای پایانی را بدون اکسیژن طی نمود. گرچه بودن ماسک اکسیژن بر صورت آنها که در تصاویر قله قابل رویت است، این ادعا را توام با شک نمود. بعدها بوناتی در کتابی تحت عنوان "کوههای زندگی من" از خودش دفاع کرد.

در تابستان 2005 و همزمان با پنجاهمين سالگرد صعود كي دو لاسيدلي كه براي شركت در آن مراسم و در سن 80 سالگي به كمپ اصلي آن كوه رفته بود با شرمندگي از بوناتي، قصد تماس با او و عذرخواهي براي تمامي ناگفته ها را داشت اما بوناتي از گفتگو با او سرباز زد. لاسيدلي در سال 2006 اقدام به چاپ كتابي كرد و در آن تمامي ناگفته هاي آن صعود را افشا نمود. او در اين كتاب ضمن اظهار شرمندگي از تهمتهايي كه به بناتي زده بودند از او عذرخواهي نمود.
اما بوناتي پاسخ داد:" ديگر دير شده است"!

لينو لاسيدلي در سال 1925 در كورتيناي ايتاليا متولد شد. او كوه نوردي و اسكي را از همان جواني آغاز نمود. سالها در دولوميتها فعاليت كرد و مشوق جوانان بسياري به كوه نوردي بود.
او در حالي در روز 20 نوامبر 2009 فوت كرد كه همنورد و همراهش در كي دو آشيل كامپانوني نيز چند ماه قبل يعني در 13 مي همين سال به ديار باقي شتافته بود.
بدين شكل او پيش از مرگش از آن راز نامعلوم پرده برداشت. هر چند ديگر دير شده بود.

منبع:

هیچ نظری موجود نیست: