۱۲ اسفند ۱۳۹۱

7 قله در 7 قاره

اگر چه صعود به بلندترين قلل قاره هاي 7 گانه دنيا جزو برترين فعاليتهاي كوه نوردي به شمار نمي آید، اما فعاليتي است كه توانسته طي سالهاي اخير ماجرجويان و گردشگران زيادي را كه عمدتا در عرصه كوه نوردي فني جايي ندارند به سوي خود جلب نمايد.
در حالي كه تنها 29 كوه نورد در دنيا توانسته اند بر فراز هر چهارده قله بالاي هشت هزار متر دنيا بايستند، اما آمار فاتحان هفت قله به بيش از يكصد نفر مي رسد. البته در ميان ايشان نامداراني چون
راينولد مسنر ايتاليايي - نخستين فاتح تمامي قلل هشت هزار متر دنيا و دومين فاتح 7 قله - و همينطور پارك يانگ سوك كره اي - هشتمين فاتح قلل هشت هزار متري و نخستين فاتح گراند اسلم كوه نوردي (صعود به 14 قله 8000 متری و پیمایش قطب شمال و جنوب را گرانداسلم کوهنوردی می گویند)- هم به چشم مي خورد.
در ميان 7 قله تنها اورست در هواي رقيق و ارتفاع بيش از هشت هزار متر قرار دارد و در كنار آن دنالي در آلاسكا نيز از شرايط سرما و برف زيادي برخوردار است و ساير قلل همچون كليمانجار گاها تا حد قلل راه پيمايي مي باشند. با اين حال شركتهاي بزرگ تجاري كوه نوردان و گردشگران را براي صعود به اين قلل تحت پوشش خود قرار داده اند و حتي شركتهايي هستند كه كليه تمركز خود را براي دادن خدمات به علاقمندان صعود به هفت قله در طول يك سال قرار داده اند.
اما نخستين بار اين
پت موروي كانادايي بود كه در هشت مي سال هشتاد و شش و تنها چند ماه پيش از راينواد مسنر ايتاليايي نام خود را به عنوان نخستين فاتح هفت قله ثبت نمود. با آغاز دهه نود صعود به اين قلل روند چشمگيري را به خود گرفت و تاكنون حدود يكصد و بيست نفر به اين موفقيت نائل آمده اند.

قلل 7 گانه كدامند؟
اورست - 8848 متر - نپال / آسيا
آكونكاگوا - 6962 متر - آرژانتين / آمريكاي جنوبي
دنالي - 6195 متر - آلاسكا / آمريكاي شمالي
كليمانجارو - 5963 متر - تانزانيا / آفريقا
البروس - 5633 متر - روسيه / اروپا
كوه وينسون - 4897 متر - رشته كوه السورث / قطب جنوب
كارستنسز پيراميد -- 4884 متر - اندونزي / اقيانوسيه - گروهي معتقدند بلندترين قله بخش جنوبي نيمكره شرقي و قاره اقيانوسيه كوسيوسكو 2228 متر مي باشد و گروهي كارستنسز پيراميد را به عنوان بلندترين قله اين محدوده به شمار مي آورند. نخستين فاتحان 7 قله به كوسيوسكو صعود نمودند، بعدها عده زيادي كارستنسز پيراميد را صعود كردند و امروزه صعود كنندگان به اين قلل ترجيح مي دهند براي دوري از هر شبهه اي به هر دو قله صعود نمايند.


منابع:

هیچ نظری موجود نیست: