۱۱ مهر ۱۳۸۶

فتح كي دو از تاريكترين مسير


فتح كي دو از تاريكترين مسير

در زير نور مهتاب، با انگشت يال را از قله تا ابتداي مسير مرور كردم. اين همان مسيري است كه ژاپني ها در سال 1982 صعود كرده بودند. اجازه بديد ببينم، مسير به سمت چپ تمايل پيدا كرده! .... يكبار ديگر با انگشت مرور كردم، اما اينبار از سمت مقابل، از كف دره تا قله، اين يكي چطوره؟! از 5300 متر تا 8611 متري! اما آبشار يخي چطور، من بايد ديوانه باشم تا آنرا در نظر نگيرم.....

و دنيس بار ديگر مسير را از پائين تا بالا مرور كرد!

كمتر از 10 روز از تلاش آنها براي هم هوايي مي گذرد، زمانيكه دنيس اوروبكو به همراه سرگي ساموئيلوف دو كوه نورد مطرح قزاق توانستند تا ارتفاع 8300 متري جبهه شمالي كي دو از مسير ژاپني ها بالا روند. هدف آنها هم هوايي بود اما خودشان هم مي دانستند به رغم همراه نداشتن پوشاك مناسب در صورت محيا بودن شرايط تا قله كي دو خواهند رفت، اما خطر سقوط بهمن آندو را به پائين بازگرداند.

آنها قصد صعود از مسيري جديد بر روي جبهه شمالي را داشتند ولي پس از هم هوايي و بدليل نامناسب بودن شرايط به همان مسير ژاپنيها كه خود از جمله مسيرهاي دشوار كي دو است بسنده نمودند.

دنيس كي دو را به خوبي مي شناسد. وي در زمستان 2003 عضو تيم لهستانيها به سرپرستي كريستوف ويليچكي بود و تا ارتفاع 7800 متري اين كوه بالا رفته بود.

پس از آن تصميم گرفت تنها در شرايطي به كوهستان بازگردد كه بتواند از مسير غير كلاسيك و در تيمي كوچك به شيوه آلپي از كوه بالا رود. وي نام تلاشش را هنر كوه نوردي (آلپينيسم) نهاده بود.

تاريكترين رخ كوه وحشي

تاريك ترين رخ كي دو بالغ بر 3 كيلومتر گرده ناهموار كه حتي در فصل تابستان نيز سرماي آن مثال زدني است و صعود آن تنها از پس سربازان قزاق بر مي آيد.

اعضاي تيم:

دنيس اوروبكو

سرگي ساموئيلوف

نام كوه: چوگوري - كي دو

ارتفاع: 8611 متر

ارتفاع پاي مسير: 5300 متر

طول مسير: 3300 متر

درجه مسير تركيبي: تقريبا M6

درجه مسير سنگ نوردي: 6b

دشوارترين بخش مسير: حدود ارتفاع 8000 متري

فتح قله كي دو از تاريكترين مسير

در ساعت 5:30 روز 3 اكتبر پيام كوتاهي كه از كمپ 4 كي دو توسط دنيس ارسال شد، نوشته بود:

ما ديروز قله را صعود كرديم و هم اكنون در كمپ 4 و درحال بازگشت به پائين هستيم

در واقع آنها تلاش نهايي خود را روز جمعه آغاز نمودند و روز شنبه خود را به كمپ2 و روز يكشنبه به كمپ سوم رساندند. روز دو شنبه نيز آنها در پيام كوتاهي اعلام كردند در كمپ 4 مستقر شده اند و در نهايت روز 3 شنبه قله كي دو را فتح نمودند.

اين نخستين صعود كي دو طي 11 سال گذشته از جبهه شمالي به شمار مي آيد.

دنيس اوروبكو با اين صعود تعداد 8000 متري هاي خود را به عدد 12 رساند و اينك تنها ماكالو و چوآيو را در پيش دارد. ضمن آنكه كي دو براي سرگي ساموئيلوف پنجمين 8000 متري وي به شمار مي آيد.

آن دو پس از پشت سر نهادن دوره هواي بد كه همراه بود با بارش سنگين برف و طوفان، صعود نهايي خود را از خاك چين روز جمعه گذشته آغاز نمودند و و روز سه شنبه 1 اكتبر قله كي دو را صعود كردند.

آخرين باري كه جبهه شمالي كي دو صعود شده بود باز مي گردد به 14 آگوست 1996 كه پيوتر پوستلنيك و رزارد پاولوسكي از اعضاي تيم كريستوف ويليچگي توانستند قله را صعود نمايند، ضمن آنكه خود ويليچكي 4 روز پيش از ايشان به همراه ماركو بيانچي و كريستين كونتر، كارلوس بوهلر، ايگور بنكين (در بازگشت كشته شد) و سرگي پنزوف قله را صعود كرده بودند.

بدين ترتيب با صعود اين دو كوه نورد قزاق كي دو به آمار 281 صعود رسيد، ضمن آنكه 32 صعود آن از مسير شمالي صورت گرفته.

منبع

http://www.k2climb.net/news.php?id=16557

http://www.k2climb.net/news.php?id=16563

http://www.k2climb.net/news.php?id=16569

http://www.russianclimb.com

و بخوانيد

آمار كي دو

آنها دست بردار نيستند

دنيس اوروبكو و سرگي ساموئيلوف

هیچ نظری موجود نیست: