۲۲ بهمن ۱۳۸۶

تراژدی در کوه


برگه ای که روی آن HELP نوشته شده بود

کوه نوردان روس هرگز همنوردانی را که در حال مرگ هستند ترک نمی کنند. این یک قانون است

داستان کوه نوردان کره ای که در موستاق آتا دچار بیماری ارتفاع شده بودند و با یاری تنی چند از کوه نوردان روس, اطریشی و سوئیسی و (عدم همراهی کوه نوردانی از چند کشور دیگر!) نجات یافتند را می توانید در وبلاگ
کوهنوردی, ورزش و سلامتی بخوانید, آنها 6 شبانه روز بدون غذا در ارتفاع بالای 6000 متر کوه موستاق آتا سر کرده, ضمن آنکه یکی از نفراتشان نزدیک قله جان باخته بود
در این گزارش صراحتا به رشد بی رویه شرکتهای تجاری در مناطق مختلف دنیا از جمله اسکاندیناوی اشاره می شود. اما کم نیستند از این دست شرکتها و نمونه های بارز آنرا می توان در هیمالیای نپال نیز مشاهده نمود. هنوز داستان مرده خوش شانس,
لینکولن هال که شب سختی را در دامنه های شمالی اورست با بی توجهی سایر کوه نوردان رها شد, نقل محافل خبری است و هنوز با گذشت 12 سال از فاجعه سال 96 اورست و مرگ کوه نوردان هندی در یال شمالی که با بی توجهی ژاپنی ها و ادامه صعودشان به سمت قله همراه بود از یادها نرفته!
کم نیستند سکوهای یادمان در دل کوهها و متاسفانه هر سال بر تعداد آنها نیز افزوده می شود. سکوهایی که عمدتا یادآور مرگ کوه نوردانی است که بدلیل ضعف بدنی یا مشکلات ارتفاع جانشان را از دست داده اند!
اینروزها دیگر شنیدن کلمه مشتری در کوهها کسی را به تعجب وا نمیدارد! راهنمایان نیز همچون کسبه در کنار ایشان به ترو خشک کردن مشتریان خود می پردازند!
این روزها دیگر خواندن شکایات از شرکتهای گردشگری در کوهستان امری است عادی!
مشتریانی که با وعده صعود تضمینی از میانه راه بازگردانده شده اند!
یا آنها که برای سودجویی صاحبان شرکتها تا سرحد توانشان بالا کشیده می شوند!
دیگر دیدن راهنمایان حریص که برای صعود خود, مشتریانشان را سر راه رها کرده اند تعجب کسی را بر نمی انگیزد!
آنها از صنعت گردشگری تنها کسب درآمد را درک کرده اند!

گردشگری در کوهها
این روزها گردشگری در کوهستان نیز همچون حفاظت از محیط زیست کوهستان و جستجو و نجات در کوه باید متولیش را با ذره بین بیابد!
گرچه شاهد موازی کاری بسیار در عرصه گردشگری ورزشی هستیم و هر سازمانی, از کمیته ملی المپیک تا سازمان تربیت بدنی و فدراسیونهای تابعه آنها دکه ای با نام گردشگری تاسیس نموده و بدنبال سهم خود از این صنعت گسترده اند, اما هیچکس حوادث و مشکلات آنرا پاسخگو نیست!
در میان همه این سازمانها میراث فرهنگی, گردشگری و صنایع دستی که به درستی خود را متولی این امر می داند, هیچ دخالتی در ساماندهی تورهای ورزشی از جمله کوه نوردی ندارد!
فدراسیون کوه نوردی نیز به عنوان متولی کوه نوردی کشور سالهاست با تاسیس کمیته گشتهای کوهستان وارد این عرصه شده, بدون آنکه دیگران هدف این تشکیلات را بدانند! از یک سو در مقابل شکایات از شرکتها و گشتهای کوه نوردی سکوت نموده, از سوی دیگر هیچ گونه تعاملی با میراث فرهنگی بر سر سازماندهی آنها ندارد. کم نیستند حوادثی که توسط شرکتها, آژانسها و تورهای شخصی در کوهها رخ می دهد. اینک نبود متولی, کار را به جایی رسانده که راهنمایانشان از داخل چادرهای گرم و نرم کمپهای اصلی حد و حدود صعود مشتریان خود را تعریف می کنند. براستی غفلت و بی توجهی به مقوله گردشگری در کوههای ایران و بی توجهی به نحوه تور گردانی این شرکتها و آژانسها موجب خواهد شد روز به روز بیشتر شاهد دست نوشته های HELP در کوههایمان باشیم

هیچ نظری موجود نیست: