۲۱ آذر ۱۳۸۷

كميسون نظارت و بررسي؛ اهداف و روشها


كميسون نظارت و بررسي؛ اهداف و روشها

صادق آقاجاني رئيس اسبق فدراسيون كوه نوردي: هدف از تاسيس كميته بررسي حوادث اين بود كه گزارش بررسي هاي خود را به اطلاع مردم برساند چرا كه جامعه زماني پيشرفت مي‌كند كه دلايل موفقيت يا عدم آن را واقع بينانه بداند.

محمود شعاعي رئيس فدراسيون كوه نوردي: اگر بخواهيم عين نظر كميسيون را همان‌طور ارائه بدهيم، خانواده آنها عليه سرپرست تيم شاكي مي‌شوند.

سال 1385 به درخواست فدراسيون كوه نوردي و با حضور جمعي از آگاهان اين ورزش كميسيوني در فدراسيون شكل گرفت كه عنوان كميسيون بررسي حوادث كوه نوردي را بر خود داشت. اين كميسيون در دي ماه 1386، نامش را به كميسيون نظارت و بررسي تغيير داد كه هدفش نظارت بر عملكرد فدراسيون و بررسي حوادث كوه نوردي بود.

اما در آئين نامه اين كميسيون و در بخش اهداف آن آمده است:

- شناخت، بررسي و معرفي آسيبهاي كوه نوردي و صعودهاي ورزشي.

- ارائه نظرات و راهكارهاي كارشناسي به منظور تعريف استانداردهاي مورد نياز و نظارت دقيق بر ايمني و كيفيت تجهيزات، لوازم و ابزار كوه نوردي و صعودهاي ورزشي.

- پيگيري، تهيه و تدوين استانداردهاي مورد نياز در زمينه آموزش، تربيت متخصصان، استعداديابي و مسابقات ورزشي در كوه نوردي و صعودهاي ورزشي و نظارت بر كاربرد آنها.

- ارائه نظرات كارشناسي و مشورتي به نهادهاي ذي ربط و ديگر متقاضيان.

- نظارت بر عملكرد نهادهاي ذي ربط در راستاي توسعه پايدار.

- تهيه و تدوين آئين نامه ها، دستورالعملها و رويه هاي مورد نياز.

همچنين در بخش تخلفات و اتخاذ راي كميسيون آمده:

اين كميسيون درصدد معرفي مقصر نمي باشد و فقط در مواردي كه نهاد يا سازمان ذي ربط حقوقي تقاضاي صدور راي كارشناسي نمايد به صورت محرمانه اعلام نظر مي نمايد. همچنين در بخشي از آئين نامه كميسيون آمده نظرات ارائه شده در كميسيون تنها از طريق فدراسيون كوه نوردي به عموم اطلاع رساني مي شود.

طي چند ماه اخير و در پي وقوع حوادث كوه نوردي در داخل و خارج كشور كميسيون حوادث اقدام به برگزاري جلساتي نمود و نتايج امر را به فدراسيون كوه نوردي ارائه داد. بررسيهاي صورت گرفته نه بخاطر شكايت هاي رسيده از مقامات قضايي، كه تنها بدليل بهره گيري از تجربيات حوادث فوق و اعلام به جامعه و درس آموختن عمومي از خطاهاي صورت گرفته اتخاذ گرديد.

بديهي است بدليل رسمي بودن كميسيون، نتايج بررسي هاي آن مي تواند مورد استناد قرار گرفته و جنبه حقوقي داشته باشد، از اينرو اعلام عمومي آن توسط كميسيون يا فدراسيون ممكن است موجب بهره گيري خانواده هاي حادثه ديده قرار گيرد.

نمونه اين مسئله در اظهارات رئيس كميته پزشكي فدراسيون كوه نوردي درباره حادثه مرگ كوه نورد شيرازي در كوه لنين و درج آن در يك روزنامه استاني مشاهده شد، كه منجر به تحريك عمومي بر عليه سرپرست و مسئول فني تيم گرديد.

اما براستي اگر قرار باشد خانواده فرد حادثه ديده نسبت به آن رخداد بي اطلاع باشد، دردي از جامعه كوه نوردي درمان مي گردد؟ آيا غير از اين است كه آگاهي از عوامل حادثه حق خانواده حادثه ديده است و آيا با مخفي نگاه داشتن علل حادثه مي توان موجب تجربه اندوزي جامعه گرديد؟

ديگر آنكه آيا هدف از برگزاري جلسات كميسيون آشنايي خود اعضاي آن با حوادث است؟ يا به شكل خصوصي مسائل را براي آرشيو فدراسيون تهيه مي نمايد؟

آيا فدراسيون مي بايد منتظر ارائه شكايت خانواده هاي آسيب ديده باشد تا نسبت به اعلام نتايج اقدام كند؟ كه در آن صورت لزومي به برگزاري جلسه براي حوادث ديگر نيست.

واقعيت انكار ناپذير آن است كه مهمترين عامل وقوع حوادث كوهستان بر اساس بروز خطاهاي انساني است. خطاهايي كه از سوي سرپرست، هم تيمي ها و يا فرد حادثه ديده بروز مي كند (نقطه مقابل آن حوادثي است كه بر اساس عوامل محيطي روي مي دهد) و براستي مي توان رگه هايي از خطاهاي انساني در هر 4 حادثه منجر به مرگ همنوردانمان در قلل خارج از كشور طي ماههاي گذشته را مشاهده نمود.

آنگونه كه پيش بيني مي شود سال آينده نيز شاهد تلاشهاي زيادي بر روي قلل برون مرزي خواهيم بود. شايد بررسي و اعلام نتايج حوادث اخير بتواند موجب پيشگيري از حوادث قابل پيش بيني سال آينده شود. بر فدراسيون كوه نوردي و كميسيون حوادث آن لازم است تا نسبت به اين امر با جديت بيشتر برخورد نمايند.

هیچ نظری موجود نیست: