۱۶ دی ۱۳۸۷

100 سال با ريكاردو كازين


-->
100 سال با ريكاردو كازين
روز 2 ژانويه مصادف بود با يكصدمين سالگرد تولد يكي از برجسته ترين كوه نوردان تاريخ.
ريكاردو كازين كوه نورد ايتاليايي يا به واقع پدر بزرگ ورزش كوه نوردي فني يكي از انسانهايي است كه براستي لقب عنكبوت برازنده اوست. او را عنكبوت لكو (زادگاه كازين) لقب داده بودند، مكاني كه صعودهاي خود را نيز از آنجا آغاز نموده بود. كازين در مجموع بيش از 100 مسير نو گشايش نمود، كه اغلب آنها در آلپ مي باشد. لبخند هميشگي و شوخ طبعي از مرد چشم آبي فردي دوست داشتني ساخته بود. شايد جالب باشد بدانيد نخستين مسير جدي را كه او در سال 1935 صعود نمود، يعني مسير Cima Ovest di Lavaredo امروزه با درجه سختي 5.11b مي شناسند!
از جمله مسيرهاي دشواري كه نخستين بار توسط كازين صعود شد مي توان به موارد زير اشاره نمود:
- Cima Ovest di Lavaredo در سال 1935
- نخستين صعود از جبهه شمالي Piz Badile با ارتفاع 3308 متر در سال 1937
- صعود گرده عادي گراندژوراس در منطقه مون بلان با درجه سختي 5.7 در مدت 72 ساعت در سال 1938
- صعود قله دنالي 6178 متر در آلاسكا در سال 1961 كه اين مسير را به نام كازين مي شناسند. پس از اين صعود جان اف كندي رئيس جمهور ايالات متحده در تلگرافي شخصا اين صعود را به كازين تبريك گفت.
از جمله فعاليتهاي خارج از ايتالياي كازين همچنين مي توان به تلاش براي صعود گاشربروم IV در پاكستان اشاره كنيم كه با 7925 متر ارتفاع بعنوان هفدهمين قله مرتفع دنيا شناخته مي شود. همينطور صعود به قله 6126 متري Jirishanca در آند نيز از جمله تلاشهاي برجسته او مي باشد.
اما بد نيست بازگرديم به دهه 30، زمانيكه كازين تازه راه افتخار را آغاز نموده بود او مي گويد:
من از دوشنبه تا جمعه را در كارخانه به سختي كار مي كنم و تنها در تعطيلات آخر هفته قادر به كوه نوردي هستم. بنا بر اين ناچار به بازگشت از كوه قبل از تاريكي هستم، تا خود را براي هفته اي كار مجدد آماده سازم.
در محل زندگي من فرودگاهي وجود ندارشد. در نتيجه با ترن، موتور و حتي پاي پياده خود را به كوهستان مي رساندم. به طور مثال براي صعود قله گراندژوراس ابتدا با ترن خود را به Pre Saint Didier رساندم، سپس با دوچرخه به Courmayeuer رفتم و از آنجا تا Col du Gigante را پياده طي نمودم تا به ابتداي مسير يخچال مردوگلس برسم. كوهپيمايي من يكروز تا پناهگاه Leschaux طول كشيد و پس از آن تازه به ابتداي مسير صعود رسيدم.
شايد آن دسته از كساني كه كازين را به درستي نشناخته بودند گمان دارند او نيز همچون ساير افراد مسن در سنين بالا بر روي ويلچر نشسته يا زمين گير شده باشد، اما جالب است بدانيد او در سن 85 سالگي و در منطقه Luna Nascente از توابع Val di Mell موفق به صعود مسيري با درجه سختي 5.10b گرديد!
100 سالگرد تولد پدربزرگ را به همه كوه نوردان تبريك مي گوئيم!
 منابع:



پی نوشت
عنكبوت لكو درگذشت
در روز جمعه 6 آگوست 2009 ريكاردو كازين كوه نورد برجسته ايتاليائي درسن 101 سالگي درگذشت. كازين ملقب به عنكبوت شهر لكو يا به واقع پدر بزرگ ورزش كوه نوردي فني بود. بخشي از شهرت كازين به خاطر گشايش بيش از 100 مسير در آلپهاست. كازين 80 سال قبل توانست مسيري را صعود كند كه بعدها درجه 5.11 بر آن به ثبت رسيد. جالب است بدانيد او در سن 85 سالگي نيز موفق به صعود مسيري با درجه سختي 5.10b گرديد!
منبع:

هیچ نظری موجود نیست: