۷ دی ۱۳۸۸

برودپيك؛ صعود سبك بار

برودپيك؛ صعود سبك بار
تابستان 88 همراه بود با تلاش در خور توجه دوستانمان در گروه آرش بر روي مسيري نو در جبهه جنوب غربي برودپيك. از آنجا كه اين مسير پيش از صعود تيم آرش و تا ارتفاع 6500 يا 6700 متري توسط تيمي سه نفره از كوه نوردان فرانسوي صعود شده بود و يكماه پس از ايشان اعضاي تيم آرش به سبك محاصره اي اين مسير را تا ارتفاع 7000 متر صعود كردند بر آن شدم تا ضمن ارائه مختصر گزارشي از تلاش تيم فرانسوي به بيان چند نكته در مورد تفاوتهاي اين دو صعود اشاره نمائيم.

مسير ايران يا فرانسه

مسير جنوب غربي برودپيك همان مسيري است كه در اوايل ماه مي توسط سه كوه نورد فرانسوي به نامهاي Antoine Girard, Eli Revol و Ludo Gianbiasi تا ارتفاع 6500 متري (يا 6700 متري) گشوده شده بود ولي بدليل وجود بخشي پر خطر و با آغاز بارش برف ايشان از ادامه مسير سر باز زدند.
ايشان شب نخست صعود خود را در دهليز ابتدايي مسير و در شيبي تند گذراندند، در حالي كه محل شبمانيشان بوسيله كارگاهي متشكل از يك قارچ برفي، يك ميخ و يك كلنگ مهار شده بود. پس از اين شبماني سخت، بخش زيباي مسير كه قسمتي تركيبي بود آغاز شد و ايشان را تا حدود ارتفاع 6500 يا 6700 متري بالا برد. آنها پس از دومين شب ماني كه در بالاي يال صخره اي بود به فلاتي رسيدند كه مدعي بودند به قله ختم مي شود، اما هيچ راهي براي فرار از خطرات بالاي فلات نيافتند و بدين صورت از ادامه مسير منصرف شدند. بدين صورت فرانسويها راهي كمپ اصلي شدند. اين مسير كه داراي درجه TD+ مي باشد از ارتفاع 4700 متر آغاز شده بود در مجموع 1800 تا 2000 متر طول دارد و پس از عبور از دهليز برفي بخش عمده اي از مسير با شيب 45 تا 75 درجه به صورت تركيبي ادامه ميافت. در مجموع فرانسويها اين مسير را در مدت 2 روز صعود كرده، يك روزه به كمپ اصلي بازگشتند. اما فرانسويها در گزارش برنامه خود ضمن ابراز تاسف از اينكه اطلاع نداشتند تيمي از ايران قرار است بر روي اين مسير فعاليت نمايد عنوان نمودند: اين مسير يكماه پس از خروج ما از منطقه توسط تيمي از كوه نوردان ايراني با شيوه محاصره اي، برپايي كمپ و طنابهاي ثابت صعود گرديد در حاليكه ما با صعودي پاك و به سبك آلپي آنرا گشوده بوديم.
لازم به ذكر است اعضاي تيم آرش براي اين صعود از 2050 متر طناب ثابت استفاده نمودند و مدت برنامه ايشان 45 روز به طول انجاميد.

تفاوت كار در كجاست؟!
در اين موضوع كه تفاوت فاحشي ميان زمان و شكل اجراي دو برنامه ايرانيها و فرانسويها در برودپيك وجود دارد شكي نيست!
- شايد بتوان تفاوت كار را در ميزان فاصله كوه نوردي دو كشور دانست!
- شايد هم علت آن يكدست نبودن اعضاي تيم آرش و وجود بار زياد گشايش يا بازگشايي مسير بر روي دوش تنها چند نفر از اعضاي تيم باشد!
گرچه كمبود تجربه صعودهاي بلند در ميان اغلب اعضاي تيم وجود داشته و بار اصلي صعود را اندك نفرات تيم بر دوش داشته اند.
- هر چند به راحت بودن مسير و نا آمادگي اغلب همنوردان آرشي يمان اعتقادي ندارم زيرا در گزارش فرانسويها از مسير با درجه سختي TD+ ياد شده! و گشايش يا بازگشايي چنين مسيري خود كاري است ارزشمند.

در هر صورت اين صعود چه از مسير فرانسويها و چه با نام مسير ايرانيها گشايش شده باشد مي تواند نقطه مثبتي در صعودهاي بلند ايرانيان باشد.
و شايد گله كوه نوردان فرانسوي نيز كه معتقدند مسير بايد به نام ايشان نامگذاري گردد نه ايرانيها! نتواند خدشه اي بر ارزشهاي صعود دوستانمان وارد سازد.


گزارش برنامه صعود مسير فرانسويها
تماشاي تصاوير مسير فرانسويها
همچنين گزارش رامين شجاعي از مسير تلاش ايرانيها
و بخش نخست گزارش فني برنامه آرش
در همين ارتباط بخوانيد:

پاسخ آقاي رامين شجاعي به اين مطلب

هیچ نظری موجود نیست: